Sjef van Esch

Het uitgestelde leven
Sjef van Esch


Al mijmerend en genietend van de stilte rondom hem, wandelt Stefan (Stef) een eind rond zijn boerderij. Zijn gedachten gaan alle kanten op. Maar dan ziet hij de auto van zijn excentrieke vriend Jonkheer Rodrick de Wael den Beuckelaer aankomen. Na een kort gesprekje over o.a. diens vrouw Renate, er zijn problemen, zet Stefan zijn wandeling voort.
Het gemoedelijke gemijmer is over. Hij hoort zijn vrouw An in gedachte al mopperen dat hij zijn tijd verlummelt, hij wil toch schrijver worden? Dan zal hij eens moeten beginnen.
Maar eens, belooft hij An in gedachte, eens zal hij écht zijn boek schrijven.

Later blijkt dat de ontmoeting en het korte gesprekje met de jonkheer de fantasie aangewakkerd heeft van Stefan. De jonker wordt een van de personages van zijn boek waarin deze de naam Diederick (Dee) van Coevorden krijgt. Ook diens beeldschone Duitse vrouw, in het boek Rebecca genaamd, speelt een belangrijke, zo niet de hoofdrol in het verhaal.
Het stel verkeert in een huwelijkscrisis. Dee, de ooit zo aantrekkelijke huwelijkskandidaat, blijkt een vrij bedaagde, rustige man te zijn die zijn vrouw niet het opwindende leven kan bieden dat zij voor ogen had. Zij verliest zich in Schwärmereien tot groot verdriet van Dee maar hij houdt zo veel van haar - en in feite zij ook van hem - dat alles toch weer steeds op zijn pootjes terecht komt.
Dee ziet de angst en de innerlijke worsteling van Rebecca en zijn hart stroomt over van liefde voor haar. Met zijn liefdevolle houding dwingt hij zelfs respect en waardering af bij Rebecca. Maar voor het zover is lezen we haar vaak hilarische, half Duitse, half Nederlandse gesprekken en overpeinzingen over het leven en het liefdesleven in het bijzonder.


Stefan, de schrijver zelf, ziet dit alles aan en mengt zijn eigen leven doorheen het fictieve leven van de jonker en zijn vrouw. Hij aanbidt zijn mooie Anne, is trots op haar, dat zij zijn vrouw is! Maar toch ligt ook bij hem de verleiding op de loer en Anne is niet zo vriendelijk en vergevingsgezind als Diederick. Stefan krijgt geen tweede kans bij haar zoals Rebecca bij Dee, geen uitgesteld leven waarin 'alles' nog goed komt.


Sjef van Esch weet op heel bijzondere wijze de levens van Dee, Rebecca, Stef en An met elkaar te vermengen. Hij laat ze in wisselende hoofdstukken aan het woord, zodat we precies weten hoe iedereen tegenover de ander staat en hoe ze over elkaar denken. Dat levert nogal wat verschillen op. Denkt de een iemand uitstekend van advies gediend te hebben, blijkt de ander zich juist inwendig te ergeren over diens enorme kortzichtigheid of botheid.
Iedereen voert ook gesprekken met elkaar, Anne met Rebecca, Stefan met Diederick, Diederick met Anne, Rebecca met Stefan etc. Allemaal denken ze wat van elkaar. De een is wantrouwend, de ander liefdevol of laconiek of keihard.


Ook bijzonder is dat ieder een totaal uniek personage is, een uitgesproken karakter heeft. Anne is eigenlijk de felste, degene die zich niet in de maling laat nemen. Rebecca is ondanks haar schoonheid, felheid en Schwärmereien een kwetsbare vrouw. Stefan fietst al kwinkslagend, dromend en mijmerend door alle perikelen heen en Diederick  is de man van principes, hij toont duidelijk ruggengraat. Hij is een Van Coevorden immers en die laten zich niet klein krijgen.


In bijna poëtische bewoordingen voert Sjef van Esch ons mee naar de wereld van deze mensen en het is jammer dat we niet wat langer kunnen genieten van die wereld. 
In dit boek lezen we namelijk fraaie bespiegelingen en wijsheden over het innerlijk van mensen. Over hoe het een het ander beïnvloed kan hebben. Over hoe verschillend mensen met de liefde en trouw omgaan.
Soms leek er wel een soort verschillende tijdbeleving te ontstaan in het verhaal. Dan sloeg even de twijfel toe over in welke tijd het verhaal zich nu eigenlijk afspeelde.
Maar verder is het een mooi en knap uitgewerkt verhaal.


ISBN 9789089546890 | Paperback | 190 pagina's | Uitgeverij Elikser | oktober 2014

© Dettie, 1 januari 2015

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER