Janet Fitch - Witte Oleander

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Janet Fitch - Witte Oleander

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 17:05

Astrid is het enig kind van een alleenstaande moeder, Ingrid Magnussen, een briljante, obsessieve dichteres die haar overrompelende schoonheid gebruikt om mannen te manipuleren en intimideren. Astrid aanbidt haar moeder en koestert hun afgeschermde wereld vol rituelen en mysteries. Hun idylle wordt verwoest wanneer Astrids moeder na de afwijzing door een minnaar zich zo vernederd voelt dat zij tot waanzin gedreven, deze man vermoordt en veroordeeld wordt tot een levenslange gevangenisstraf.

Witte oleander is het onvergetelijke verhaal van Astrids tocht langs verschillende pleeggezinnen en haar pogingen om onder barre omstandigheden een plek voor haarzelf te vinden. Astrid gaat dapper de confrontatie aan met eenzaamheid en armoede. Haar stoerheid, moed, warmte en humor maken haar tot een onweerstaanbaar en onvergetelijk romanpersonage.

---

Ik was niet kapot van Witte Oleander. Het is een beetje te mooi geschreven, er staan zinnen in die zo duidelijk bedacht zijn om ze mooi te laten zijn. Het verhaal is in he begin wel redelijk goed maar naderhand wordt het in mijn ogen afgeraffeld.
De moeder gaat dus naar de gevangenis maar met haar charme en schoonheid pakte ze daar ook iedereen in. Ze regelt vanuit de gevangenis nog steeds het leven van haar dochter. Als haar dochter te gek wordt op een van haar pleegouders dan manipuleert ze de boel zo dat de pleegmoeder zelfmoord pleegt. Het is een koud, egoistisch mens.
bernadet

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 17:06

Nieuwsgierigheid bevredigd, maar zonder neiging dit te willen lezen. Gelukkig maar.
marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 17:06

Jammer dat het je niet kon bekoren, Marjo. Ik vond het een prachtig boek. Een beetje magisch-realistisch. Die moeder is echt een moeder uit de hel.


Lizzy

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 17:06

Al bij al vond ik het wel een mooi boek. Alleen jammer dat het op het eind inderdaad zo vlug afgerafeld werd
inge

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 24 Aug 2007, 20:01

Dit boek heeft mijn leven veranderd, een mijlpaal om het te lezen.
Het is een van de boeken in mijn leven die tot grote steun en troost zijn geweest.
Zo kunnen boeken ook werken.
ik zou er nog veel meer over willen zeggen, maar hier laat ik het voor nu maar even bij.

:) Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2007, 20:26

Ik heb het boek 2 x gelezen. Ik had het al gelezen en toen 'moesten' we het voor de leesclub hier in het dorp ook lezen.
Ik vond het niet echt slecht maar ook niet heel goed.
Het was in mijn ogen erg Amerikaans maar nu lees ik ook heel veel Nederlandse schrijvers, misschien valt het dan extra op.
Het meest erge gedeelte vond ik dat zij weg moest bij de vrouw waar ze het erg naar haar zin had en eindelijk zich geliefd voelde.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten