Licht uit, spot aan!
Achter de schermen bij het Royal Opera House
Lauren O'Hara
Figaro , de Kat van het Royal Opera House neemt ons mee op een geheime rondleiding achter de schermen van dit prachtige theater.
Over een half uur begint de balletvoorstelling van die avond: De notenkraker.
De meeste mensen zien ook alleen maar wat er op het toneel gebeurd, maar weten niet wat achter de schermen allemaal plaatsvindt om de avond tot een succes te maken.
Figaro weet dat wel en begint zijn rondleiding op de kostuumafdeling, want al die prachtige pakken en jurken moeten natuurlijk ook gemaakt worden. Bovendien moeten ze zo goed zitten dat de dansers er geen last van hebben. Dat is nog een hele kunst. In De notenkraker worden 630 kostuum gebruikt! Op de afbeelding van Lauren O'Hara zien we de kleedsters druk bezig met controleren of alles goed zit én alles klaarstaat, soms hebben dansers maar 45 seconden om zich te verkleden!
De dansers zijn allemaal poesmooi zegt Figaro trots.
Sommige kostuums zijn zo bijzonder dat ze bewaard en meerdere keren gebruikt worden. Laura O'Hara heeft ze prachtig getekend voor ons.
Ook voor de pruiken en hoeden zijn speciale pruiken- en hoedenmakers bezig. Het is een vak apart. Wist je dat de pruiken helemaal worden aangepast aan het hoofd van de danser?
Voor de spitzen is een speciale spitzenkamer, Spitzen zijn satijnen schoenen van de balletdansers met een stevige punt, waarmee ze op hun tenen kunnen staan, dat heet en pointe dansen. Elke danser heeft zijn eigen, speciaal voor hun gemaakte spitzen. Als een danser veel moet dansen in een voorstelling dan kunnen na één optreden de spitzen al versleten zijn!
Heel belangrijk is het decor en de attributen die op het toneel gebruikt worden. Het decor is vaak de achtergrond of bijv een kasteel, de attributen kunnen zwaarden zijn of grote bekers. Kortom alles wat de omgeving vormt van het toneelstuk. Daar zijn ook speciale mensen voor, zij zorgen er ook voordat alles klopt. In ene voorstelling uit de 18e eeuw kan een danser geen digitaal horloge dragen bijvoorbeeld. Als er een draak in een voorstelling hoort dan wordt die ook gemaakt. De decorafdeling en de rekwisietenruimte zijn daarom ook erg belangrijk.
Natuurlijk zijn er ook balletstudio's en repetitieruimtes in het gebouw aanwezig. Daar wordt niet alleen de dans geoefend maar ook de muziek en zang die bij de voorstelling hoort, want dat moet natuurlijk ook goed klinken!
In de kleedkamers kunnen de dansers zich aankleden voor het optreden en hun make up (laten) bijwerken. De echte make-up wordt ook door mensen verzorgd, ze kunnen van alles, zoals een grote kin maken, of een haakneus en alles lijkt net echt.
En dan is het half uur al om en kan de voorstelling beginnen. De muzikanten zitten klaar in de orkestbak, de dansers staan achter het gordijn tot het geopend wordt en dan... kan het iedereen gaan genieten van het verhaal van De notenkraker. En dat verhaal wordt ook in dit boek vertelt en getoond! We zien gelijk ook dat tijdens de voorstelling ook nog allemaal mensen nodig zijn. Mensen die het licht verzorgen bijvoorbeeld of de 'special effects' verzorgen, zoals rook op het toneel of zorgen dat het sneeuwt.
Achterin het boek vind je nog een woordenlijst waarin alle termen die gebruikt worden in een balletvoorstelling uitgelegd worden. Ook staan er tips over hoe jij kan meedoen of kunt leren voor een van de mooie beroepen waarover in dit boek verteld wordt.
Tot slot, Figaro heeft zijn werk goed gedaan, je hebt het gevoel dat je écht even een kijkje hebt mogen nemen in het mooie Royal Opera House.
ISBN 9789047714705 | Hardcover | 39 pagina's | Lemniscaat | 15 juni 2023
Vertaald door: Johanna Rijnbergen | Afmeting 30,3 x 25,1 | Leeftijd 8+
Tekst: Thames & Hudson Ltd. Gemaakt in samenwerking met het Royal Opera House
© Dettie, 27 augustus 2023
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER