Mijn Mercedes is niet te koop
Jeroen van Bergeijk
Als Jeroen van Bergeijk in het
Afrikaanse Burkina Faso een oude Mercedes-taxi met een Nederlandse
PSV-sticker tegenkomt, wordt zijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Hoe komt
die Nederlandse auto daar? De Mercedes laat hem bij thuiskomst niet meer
los.
Na onderzoek komt hij erachter dat bij veel oude auto’s
waaraan in Nederland een reparatie nodig is, de reparatiekosten door het
hoge arbeidstarief onbetaalbaar zijn, waardoor de kosten hoger
uitvallen dan de auto nog waard is.
In Afrika, waar het arbeidsloon
uitermate laag is, is dat niet het geval. Daardoor is er een levendige
handel van Europese auto’s naar Afrika ontstaan.
Een deel van die
auto’s verlaten ons land per schip, maar een niet onaanzienlijk deel
wordt per land vervoerd. Met een tweedehands auto naar West Afrika
rijden en die daar verkopen is sinds de jaren zeventig een favoriet
tijdverdrijf voor veel avontuurlijke Fransen, Belgen, Duitsers en
Nederlanders.
Onderweg moeten ze weliswaar eerst douaniers omkopen,
corrupte politieagenten te vriend houden en dwars door de Sahara rijden,
maar daarna kunnen ze hun oude auto voor een mooi prijsje verkopen.
Van
Bergeijk besluit de proef op de som te nemen en koopt een zeventien
jaar oude Mercedes en het Duitse reparatiehandboek voor oude auto’s
'Jetzt helfe ich mir selbst 'en volgt een korte instructie over hoe je in
onbedwingbare zandmassa’s een auto moet besturen, alvorens hij de grote
reis begint.
Het wordt een avontuurlijke tocht door Marokko, dwars
door de Sahara, de woestijn van Mauritanië, de binnenlanden van Mali,
Ghana en Togo, waar hij midden in een staatsgreep terecht komt, om ten
slotte in Burkina Faso terecht te komen, op zoek naar iemand die net als
hij de schoonheid van de oude auto ziet, er beter van kan worden in
zijn dagelijks leven en er genoeg voor wil betalen.
De Mercedes
heeft hem onderweg intussen zoals te verwachten de nodige hoofdbrekens
bezorgd. Al bij zijn allereerste echte woestijnpoging komt hij in een
niemandsland tussen de Westelijke Sahara en Mauritanië vast te zitten in
een mijnenveld en later komt hij honderd kilometer van de bewoonde
wereld met kapotte schokbrekers te staan. Zelfs zijn Duitse zelfhulpboek
kan hem in beide situaties niet verder helpen.
Onderweg krijgt hij
desalniettemin talloze aanbiedingen van Afrikanen die zijn auto willen
kopen, maar hij wil eerst zijn reis afmaken en zijn missie volbrengen.
Het
boek geeft tussen de avonturen door de nodige bespiegelingen over de
hedendaagse reiziger, die vooral op zoek is naar een authentieke
ervaring. Reizen is een manier geworden om status te verwerven. Hoe
onbekender het plekje waar jij geweest bent, hoe hoger je status onder
andere reizigers en bij thuiskomst.
Omdat iedereen, met de Lonely
Planet in de hand, op zoek is naar die authentieke plaatsen wordt het
daar alsmaar drukker en wordt het steeds lastiger om een authentieke
ervaring te ondergaan.
Maar wat is authentiek eigenlijk? Volgens van
Bergeijk wordt het hoogtijd dat we onze definitie van authentiek gaan
aanpassen. We zijn met zijn allen op zoek naar exotisme, maar exotisme
is feitelijk niets meer dan ‘anders dan thuis’.
Authenticiteit
heeft volgens hem veel meer te maken met de essentie van een plek of een
cultuur en je daar met hart en ziel in onderdompelen, ook al komt die
ervaring misschien niet overeen met het romantische plaatje wat je in je
hoofd had. Op zijn reis komt hij een kamelenhandelaar tegen die hem per
kameel naar de romantische plekken van de woestijn zal leiden om daar
de nacht onder de sterrenhemel door te brengen. Een exotische
gebeurtenis.
De werkelijkheid blijkt echter veel prozaïscher. Het
kamp bestaat uit dieselmotoren, vrachtauto’s, en touringcars en de
bedoeïenleider is alsmaar druk met zijn mobieltje in de weer. Als de
schrijver eenmaal zijn romantische beeld los laat, ontdekt hij dat dít
de authentieke werkelijkheid is, dit is het moderne nomadenleven, in de
prachtige woestijn, onder een indrukwekkende sterrenhemel én met
mobieltjes en dieselmotoren.
Het zijn dit soort bespiegelingen,
samen met de vele verwijzingen naar recente of historische boeken zoals
Heart of Darkness van Joseph Conrad, De kleine prins en andere boeken
van Antoine de Saint-Exupére en met name Zenn en de kunst van het
moteronderhoud van Robert M. Pirsig, die dit boek doen uitsteken boven
het gemiddelde reisboek. Van Bergeijk plaatst wat hij meemaakt in een
groter filosofisch, cultureel of historisch kader en doet dat met rake
observaties en de nodige humor. Zo geeft het boek vanuit een origineel
perspectief, namelijk wie wil mijn oude auto kopen, een realistische
kijk op het hedendaagse Afrika.
ISBN 978 90 46704417 Paperback 222 pagina's Uitgeverij Atlas 2006, 8e druk 2014-05-27
© Willeke, 29 mei 2014
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER