Overspoeld
Gideon Samson & Julius 't Hart
Al eerder hebben meer of minder bekende jeugdboekenschrijvers zich gewaagd aan een boek in de Slash-serie. Op basis van het waargebeurde levensverhaal van een jongere werken de schrijver en die jongere samen om het verhaal op papier te krijgen, de een als 'verteller', de ander als schrijver. Beide namen staan op het omslag, met een grote Slash ertussen.
Mirjam Oldenhave, Do van Ranst en Bibi Dumon Tak waren onder andere eerder de schrijvers, en natuurlijk Edward van de Vendel die met zijn ‘De gelukvinder’ het spits afbeet in 2008.
De verhalen die verteld worden zijn bijzondere, niet alledaagse belevenissen van de jongeren. Soms zijn het schokkende verhalen over kinderen die door omstandigheden die ze zelf niet in de hand hadden op het verkeerde pad belanden, soms zijn het gebeurtenissen die min of meer toevallig op hun pad komen. Zo zegt Pieter, de hoofdpersoon in dit nieuwste Slash-boek:
‘als nu de aardrijkskundeleraar had verteld over Sri Lanka, dan had ik nooit gekozen voor dat eiland.'
Ja, als...
‘Overspoeld’ vertelt het verhaal van de zeventienjarige Pieter, die na zijn eindexamen eerst wat anders wil doen. Niet meteen studeren. Iets bijzonders doen, een jaar naar Barcelona of zo. Maar eigenlijk is dat niet bijzonder genoeg en hij gaat op zoek naar een vrijwilligersproject. Hij heeft Oeganda op het oog, om kinderen te leren voetballen: ‘Over tien jaar zou de spits van Ajax uit Oeganda komen, door mijn toedoen.’
Maar als het telefoontje komt dat hij mee mag doen aan een project is dat iets heel anders. Hij is uitgekozen om les te gaan geven aan een school voor gehandicapten op Sri Lanka.
Sri Lanka? Wat? Waar?
Hij vertrekt, en bevindt zich in december 2004, het moment dat de tsunami die de wereld schokte het eiland trof, in een gastverblijf vlak bij het strand. Die dag heeft hij kennis gemaakt met twee Zweedse meisjes, op een van hen is hij tot over zijn oren verliefd.
Op het moment dat hij zijn verhaal aan Gideon Samson vertelt is het bijna zes jaar later, en studeert hij politicologie in Amsterdam. Elin is nog dagelijks in zijn gedachten, zoals hij ook de gebeurtenissen van toen niet echt verwerkt heeft. Het is het moment van de finale in het wereldkampioenschap voetbal, Nederland speelt. Zijn vrienden hebben hem gevraagd mee te gaan, samen met hen kijken, maar hij wil alleen zijn, en is thuis gebleven. En dan verschijnt er een berichtje op zijn Facebook: Elin doet een vriendschapsverzoek.
Gideon Samson, bekend van onder andere Ziek en Zwarte zwaan, schrijft in een vrij zakelijke stijl, geen dramatiek, dat heeft het verhaal ook niet nodig. Ongetwijfeld is het idee om het te vertellen in flashback met op de achtergrond ter vergelijking dat voetballen van hem, maar verder lees je het verhaal alsof Julius het zelf vertelt. Het is zijn eigen verhaal.
ISBN 9789045116433 |paperback|176 pagina's |uitgeverij Querido|september 2014
Leeftijd vanaf 13 jaar
© Marjo, 16 september 2014
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Ziek
Gideon Samson
Geen twijfel mogelijk, gezien de titel en de vooromslag: dit gaat over een meisje dat ziek is. Ze heet Belle en is pas geopereerd. De dokter beloofde dat het iedere dag wat beter zou gaan, maar daar merkt ze niet veel van. Om de haverklap moet ze kotsen, en ze heeft nergens zin in. In al die visites eigenlijk ook niet. Haar ouders zijn gescheiden, en dat heeft ze nog niet echt verwerkt. De ouders zelf ook niet trouwens, al heeft haar vader al wel een vriendin. Haar moeder is boos, en ze gedragen zich als kleuters, vindt Belle. Ook haar vriendinnen komen regelmatig op bezoek, Mek en Brie, maar Belle vindt er weinig aan. Iedereen vindt haar zielig, iedereen straalt medelijden uit, wat heeft ze daaraan? De enigen die ze graag ziet komen zijn haar opa en oma. Met hen kan ze praten, die begrijpen haar.
Daar ligt ze dan, en je zou denken dat ze niets meemaakt. Maar dat is het knappe van dit boek: het lijkt wel of die vrij korte periode in het ziekenhuis het kind volwassen maakt. Vanuit haar bed ziet ze meer dan je verwachten zou, en ze schrijft dingen op in een schrift: herinneringen, verhaaltjes en dagboeknotities.Misschien vinden mensen Belle zielig, maar voor de lezer is ze dat niet. Gideon Samsom heeft haar neergezet als een gewone tiener, die de wereld aan het ontdekken is. Een beetje anders, maar toch gewoon.
Door de manier van schrijven is dit boek geen ‘zwaar’ boek geworden. Korte snelle zinnen, goede afwisseling van leuke herinneringen en akelig heden, het leest als een trein. De dialogen zijn wat stroef, maar levensecht.
Ik ben klaar. Opa is nog steeds stil. Ik hoop dat hij het leuk vond.
‘En?’ vraag ik. ‘Grappig?’’
‘Ik word beroemd, ‘ zegt opa.
‘Hoe bedoel je?”
‘Door jou.’
‘Door mij?’
Opa knikt. ‘Jij wordt toch schrijfster, neem ik aan?’
‘Dat weet ik nog niet, ‘zeg ik.
‘Ik wel, ‘zegt opa.
Als het niet te vermoeiend was, zou ik nu echt een beetje moeten lachen. Mama en opa weten het allemaal zo zeker. Dat ik beter word. Dat ik schrijfster word.
‘Opa, waarom word jij dan beroemd als ik schrijfster word?’
‘Jij gaat enorm over mij opscheppen, ‘zegt opa. ‘ In de krant en op tv.’
‘Opscheppen?’
Opa knikt en knipoogt weer. ‘Als jij mooie boeken schrijft, ga je aan iedereen vertellen dat ik het altijd al gezegd heb.’
‘Dat je wàt gezegd hebt?’
‘Dat jij schrijfster wordt.’
'heb je dat dan?’
‘Ik zeg het nu, zegt opa. ‘En ik blijf het vanaf nu zeggen.’
‘Dan moeten we nog wel leven,’floep ik eruit. Ik schrik er een beetje van. Opa niet.
‘Uiteindelijk gaat iedereen dood,’zegt opa en daar heeft hij natuurlijk gelijk in. ‘Een onherstelbaar verlies.’
‘Wat? ‘
‘Dat wij doodgaan.’
ISBN 9789025853327 Hardcover 124 pagina's | Leopold B.V. | maart 2009
Vanaf 13 jaar
© Marjo, september 2009
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Zwarte zwaan
Gideon Samson
‘Hé Duuf.’
‘Wat is er?’
‘Weet je wat mij lachen lijkt?’
Rifka en Duveke zitten in groep acht en zijn vriendinnen. Alhoewel, het is maar wat je vriendschap noemt. Beide meisjes zijn als hun namen: Rifka is hard gemeen en - zegt ze zelf - meedogenloos; Duveke is lief, speels en naïef. Het is meer een meester-slaafrelatie die de twee hebben. Maar Duveke heeft dat (nog) niet in de gaten. Ook hun thuissituatie is heel anders: Rifka’s ouders zijn nooit thuis en kijken nauwelijks naar hun dochter om, terwijl Duveke uit een warm gezin komt, met liefhebbende ouders en een fantastische broer. Toen Duveke eens een beeldje liet vallen, een zwarte zwaan, die haar moeder spaarde, had ze zoveel verdriet, dat Olivier er nauwelijks over na te hoeven denken: hij nam de schuld op zich en betaalde er zelfs voor.
Als Rifka weer eens wat verzint, naar aanleiding van de dood van een klasgenootje, is dat het begin van een dramatische gebeurtenis. Rifka wil namelijk haar eigen begrafenis meemaken.
‘Wanneer heeft Olivier zijn zusje eigenlijk voor het laatst zien huilen? Vroeger zat ze vol met tranen. Er was een periode dat hij haar bijna elke avond moest troosten, als ze in bed lag en bang was voor het grote, zwarte niets. Zijn ouders leken er weinig van te snappen, maar Olivier begreep het des te beter. Het was een diep, donker gevoel, waar hij zelf ook vaak last van had gehad. Een leegte, het onbekende, de dood. Genoeg om avond na avond bij je grote broer in bed te kruipen.’
Als een sneltrein ga je door dit fantastische verhaal heen. Laten we dit vooropstellen: Gideon Samson is een groot verteller. Maar niet alleen vertelt hij een prachtig verhaal, hij kiest voor een opzet waardoor het geheel meer wordt dan de som der delen. Mooi is ook hoe hij geen verslag uitbrengt van de begrafenis maar een zwarte bladzijde opneemt in het hoofdstuk.
Het boek bestaat uit drie delen: Duveke vertelt in de ik-vorm; haar hoofdstuk heet ‘voor’. Olivier mag het ‘na’ vertellen in de hij-vorm en Rifka sluit af in de jij-vorm; zij vertelt uiteindelijk wat er precies gebeurd is. Met z’n drie-en vormen ze een verhaal over volwassen worden, in een verbondenheid die grote gevolgen heeft voor ieder individueel.
Terwijl je zit te genieten van de dialogen die Samson in zijn boek zet – vlotte en speelse, maar vooral overtuigende gesprekken tussen jongen mensen – wil je er eigenlijk doorheen vliegen, naar het einde. Want wat is er nu eigenlijk gebeurd?
ISBN 9789025861308|paperback | 176 pagina's | Leopold | november 2012
Leeftijd vanaf 13 jaar
© Marjo, 31 december 2012
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER