Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2012 - De Verenigde Staten van Amerika

Lees meer
13 jaren 7 maanden geleden #48748 door dettie
Deze maand wordt er weer een Amerikaanse president gekozen dus bedacht berdine als thema; boeken die zich afspelen in de Verenigde Staten van Amerika. Een hele klus! Maar ze heeft over elke staat wel een boek gevonden.

Te beginnen met Alabama

zie www.leestafel.info

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 7 maanden geleden #48754 door marjo
Dat vind ik dan toch heel knap!

Hoewel... deze eerste zou ik nooit gevonden hebben, terwijl ik het nog wel gelezen heb!

Lees meer
13 jaren 7 maanden geleden #48768 door dettie
Alabama

Het tweede gezicht

Graa Boomsma

Graa Boomsma (1953) publiceerde verhalen, essays en romans. Zijn voorliefde voor de Amerikaanse literatuur manifesteert zich in deze roman, die zich afspeelt in Alabama en wordt gekenmerkt door een Amerikaanse stijl en thematiek. Het verhaal gaat over een familie van Hollandse afkomst, die te lijden heeft onder het oorlogstrauma van de vader, een Vietnam-veteraan. De moeder verdient de kost als schoonmaakster en is onzichtbaar. De kinderen Gary en Rita, groeien op in een sfeer van dreiging en onmacht. Rita kiest voor een carriere als actrice, maar wordt opgenomen vanwege een Meervoudig Persoonlijkheids Syndroom.

Gary heeft een goede band met zijn erudiete grootvader, een voormalig huisschilder uit Den Haag, die Gary troost en opvoedt. Gary gaat geschiedenis studeren en doet onderzoek naar de slavenhandel in het diepe zuiden van de VS. In tegenstelling tot Rita lijkt Gary redelijk ongeschonden de volwassenheid te bereiken. Maar hij moet nog wel de confrontatie aangaan met een verdrongen ontdekking uit het verleden.

Een schrijnende roman over een getroubleerde familie. Normale druk.

recensie: L. Torn

ISBN 9789046800409 Paperback 191 pagina's Nieuw Amsterdam maart 2006

Lees meer
13 jaren 7 maanden geleden #48769 door dettie

Alabama is een van de staten van de Verenigde Staten. De standaardafkorting voor de Yellowhammer State (geelgorsstaat), zoals de bijnaam luidt, is AL. De hoofdstad is Montgomery.

Rosa Parks, die in Alabama werd geboren, werd wereldberoemd door haar weigering om na een lange werkdag haar zitplaats in de bus af te staan aan een blanke.

Bron: Wikipedia/Alabama

Lees meer
13 jaren 7 maanden geleden #48776 door marjo
Wat nu heel leuk is , is dat we aardrijkskunde krijgen deze maand! Ik zou die staten echt niet op hun plek kunnen zetten!

Lees meer
13 jaren 7 maanden geleden #48779 door dettie
nee, ik weet van de meeste staten ook niet waar ze liggen, Alaska en Californië enz. nog wel, maar vooral die staten in midden Amerika... geen idee.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.556 seconden