Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1688 door tiba
Madame Bovary, meteen een schot in de roos van de beroemde literaire figuren, Bernadet. Is een van die figuren van wie je zegt, o ja, die... hoe ging het ook alweer? Precies zoals je had voorspeld.

Ben benieuwd of iemand het boek gelezen heeft, ik alleszins niet.

Zou men er nu nog kunnen van genieten?.

Rotor, heb jij het misschien gelezen?

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 3 maanden geleden #1689 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Madame Bovary

Gustave Flaubert

De boerendochter Emma Rouault verslond in haar jeugd, die zij doorbracht in het klooster, alle mogelijke romannetjes. Als zij trouwt met de arts Charles Bovary, een goeiige en wat sullige man, denkt ze dat ze een leven vol geluk, passie en avontuur tegemoet gaat. Al snel blijkt dat het echte leven in niets lijkt op de wereld die Emma kent uit haar boeken. Ze vindt haar leven maar saai en gaat zich steeds meer ergeren aan de saaiheid en bekrompenheid van haar echtgenoot. Als Emma wordt uitgenodigd voor een bal op een kasteel, droomt ze opnieuw van een leven vol luxe en spanning. Het bal is echter slechts een tijdelijke onderbreking van de dagelijkse sleur en de terugkeer naar de saaie werkelijkheid valt Emma bijzonder zwaar.

Omdat Charles ook wel ziet dat zijn vrouw niet gelukkig is, besluit hij naar de wat grotere plaats Yonville te verhuizen, opdat Emma wat meer afleiding krijgt. Na een korte opleving zakt Emma echter weer terug in haar depressie. Ook in Yonville beantwoordt de werkelijkheid niet aan Emma’s idealen. Het leven is er eentonig en de inwoners van het dorp zijn allemaal ontzettend bekrompen en burgerlijk.

Om de verveling te verdrijven, gaat Emma met geld strooien en stort ze zich in de liefde. Ze heeft twee minnaars: Rodolphe Boulanger en Léon Dupuis.

Door haar financiële uitspattingen raakt Emma diep in de schulden. De schuldeiser dreigt haar meubels in beslag te nemen. Als Emma voor financiële steun bij haar minnaars aanklopt geven die nul op het rekest. Wanhopig neemt Emma arsenicum in en sterft na een lange doodsstrijd. De volledig geruïneerde en ontredderde Charles blijft naïef in de onschuld van Emma blijft geloven en sterft niet lang na haar.

Meer over Madame Bovary en Gustave Flaubert, klik hier www.digischool.nl/ckv1/ckvdol/lit/madamebovary.htm

Ja ik heb het gelezen en om eerlijk te zijn vond ik madame een draak van een mens. Een verwende tante, waar niets goed genoeg voor was.

Ik dacht toen aldoor mens máák er wat van, maar dat deed ze niet.

Ik zal nu wel tegen veel schenen schoppen maar ik vond het een zeur-boek.

De stijl zal wel mooi geweest zijn maar dat weet ik niet meer.

Bernadet

P.S. je moet eigenlijk Lizzy bedanken die heeft een hele mooie lijst met beroemde personages gestuurd. Er komt vast nog veel vaker een 'O, ja!'
Laatst bewerkt 20 jaren 3 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1692 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nog niet gelezen, voor zover ik weet. Al is het zo'n boek dat je iegenlijk gelezen moet hebben..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1694 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Je kon dus niet van het boek genieten, Bernadet?

Ja, Marjo, ik vind ook dat ik het eigenlijk zou moeten gelezen hebben.

Maar ja, heb zovele "zou moetens". Is hier thuis een gevleugeld woord geworden (zo van: alweer een zou moeten!).

Fijn Lizzy, dat je alweer goede titels gevonden hebt!

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1696 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het is al een tijd geleden dat ik het gelezen heb Tiba.

Ik heb altijd een behoorlijke hekel aan verhalen over vrouwen die van lijden bijna een kunst maken.

De gebenedijde moeders was ook zo'n geklaag. Daar gaan m'n haren van overeind staan. Dan denk ik: mens, zeur niet zo maar dóe iets!

In tegenstelling tot rotor let eigenlijk nooit zo op de stijl van een verhaal. Het verhaal spreekt me aan of niet.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1702 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Het is een echte klassieker, "Madame Bovary", en voor mij ook een prachtig boek. Ik heb het twee keer gelezen. Flaubert kwam op dit onderwerp door een klein stukje in de krant over een vrouw die op deze manier zelfmoord had gepleegd. Het is een ijzersterk gegeven. Vrouwen die ongelukkig zijn. Niet tevreden met hun leven. Ja, zeker de moeite waard.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Tijd voor maken pagina: 0.616 seconden