Hallo allemaal,
Ik heb altijd al een band met het verleden gehad. En als het gaat om de Nederlandse literatuur, ben ik ook nieuwsgierig naar de boeken die nu vergeeld zijn, terecht of onterecht uit de gratie geraakt. En wat dat betreft is er nog zoveel te ontdekken.
Pas geleden las ik een werk van de mij onbekende schrijver A. Aletrino. Een schrijver die in dezelfde tijd als Couperus leefde en schreef. Ook het werk van Aletrino is naturalistisch van karakter. Maar zijn scrhijfstijl gaat nog verder dan Couperus. Dan heb ik over de beeldende kracht en vindingrijkheid van die stijl. Hier is het woord overdaad zeker op zijn plaats. Als lezers Couperus al te overdadig beeldend van stijl vinden, dan moeten ze beslist niet met Alectrino beginnen, want hij is daar de overtreffende trap van.
In de door kritici gekunsteld genoemde werken van Couperus komt dit koppelen ook voor. Wat bedoel ik met koppelen? Ik geef een concreet voorbeeld: trilbeven. Een manier van uitdrukken waarbij twee werkwoorden gekoppeld worden, zodat iets nieuws ontstaat. En wat dat betreft kent de vindingrijkheid van Aletrino geen grenzen. Werkelijk tientallen van deze koppelingen zijn terug te vinden op de pagina's van de roman Martha. Ook zijn daadgebruik nog iets ouderwetser dan Couperus (die zelf soms heel modern uit de hoek kon komen, zie De kleine zielen-cyclus) en verreist enig doorzettingsvermogen van de lezer. Toch, tot mijn eigen verbazing, want deze overdaad stoorde mij weldegelijk, toen ik door deze laag van glace heen brak, kwamen de diepere lagen in zicht. Daarom heb ik er geen spijt van dat ik dit boek heb uitgelezen. Ik vind het zelfs een geslaagde roman. Een roman die me zeker heeft ontroerd.
Momenteel ben ik nog bezig met Multatuli's door velen verklaarde klassieker Max Havelaar. Daar had ik dus veel van verwacht en wat bleek, in meerdere opzichten verbazingwekkend teleurstellend. Een ongelooflijk lange aanloop eer Max Havelaar daadwerkelijk in beeld komt, daarnaast vind ik het storend dat scene's niet worden uitgebeeld (zodat je het ter plekke beleefd) maar worden verhaald! Als laatste duurt het tot ver voorbij de helft van het boek eer er enig verhaal rond Max Havelaar op gang komt. Deze pocketuitgave heeft wel hele kleine letters, maar dat moet ook wel, want ik heb nog maar 60 bladzijden te lezen en het verhaal is net begonnen! Max Havelaar is uitgekomen in 1860 en het valt me op, hoe archaisch te schrijfstijl is, vergelijk je dat met bijvoorbeeld met Ferdinand Huyck (uit 1840, dus 20 jaar eerder, waar ik net in begonnen ben) van Jacob van Lennep, dan zie een immens verschil. Kenmerkend is dat beide schrijvers van uitschrijven houden, dus lange, meanderende zinnen met bijzinnen produceren, maar dat het werk van van Lennep echter lang niet zo archaisch aandoet en daarmee beter leesbaar is. De toon bij van Lennep is realistisch, maar in beelden en beschrijvingen ook romantisch. De toon van Multatuli is in beide opzichten romantisch.
Wat ik uiterst interessant vind is hoe ver deze tijd van onze tijd af staat! Het lijkt een compleet andere wereld!
Maar om Max Havelaar terug te komen. Multatuli bereikt zijn grootste diepgang als hij de gedachten en gevoelens onder woorden brengt; dan behoort hij zondermeer tot onze grootste schrijvers. Maar dit momenten zijn op een hand te tellen.
Vaak is het zaak als moderne lezer, om door de vreemd aandoende buitenkant van de taal heen te prikken en de diepliggende aderen bloot te leggen. Dan blijkt dat die "oudjes" nog absolute geldingskracht hebben.
Multatuli stelt te teleur, Aletrino is boeiend, Van Dijssel valt door de mand en Van Lennep kom ik nog op terug, maar kan me tot nog toe meevoeren met zijn Ferdinand Huyck. Het is wel een kolosaal boek, groot met kleine letters, waardoor het lang duurt voor je een bladzijde gelezen hebt en dan ook nog eens bijna 400 bladzijden dik. Maar de prachtige afbeeldingen waar het boek meer versierd is doorbreken de oceaan van letters iedere keer.