- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ha Tiba, mooie vraag! Ik heb veel van die woorden, maar dikwijls kom je er niet onderuit. Bijvoorbeeld: inderdaad, uiteraard, absoluut, inschatten. Wat ik zeker nooit zal gebruiken: "zekers", en de uitdrukking: "naar de mensen toe". Maar dat zijn eigenlijk een soort van stopwoorden, die je eigenlijk niet bedoelt. Volgens mij hangt het gebruik van woorden heel erg af van de omgeving waar je op een bepaald moment bent. Je speelt overal een andere rol. En op papier gebruik je ook weer andere woorden dan in een gesprek, een conversatie dus, welk woord ik in een gesprek nooit zal gebruiken.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: we hebben gezellig met elkaar geconverseerd. Maar in bepaalde kringen is zo'n zin misschien heel gebruikelijk. Ik denk met je mee. Pieter
P.S. Nog een woord: animositeit
. Maar ik heb mer er ook al op betrapt het soms zelf te gebruiken. Zal wellicht ingeburgerd raken? Ondertussen zie ik dit op Vlaamse TV vaak gereduceerd tot: "naar de mensen" , "naar de burger"enz.... brr...Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
.."hilarisch" gebruik ik wel, maar ik zie het bij mijn zus en broers in hun dagelijkse omgangstaal érg vaak opduiken. ze leiden een werkelijk super amusant leven, als je alle situaties die zij als hilarisch klasseren optelt. In de praktijk heeft het bij hen dus dezelfde gevoelswaarde gekregen als "erg grappig". Zelf gebruik ik het minder in die zin, maar ik zal ook wel mijn eigen soort overdrijvingen hebben.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen