Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Woorden die je nooit gebruikt

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19531 door tiba
Woorden die je nooit gebruikt werd gestart door tiba
Hebben jullie dat ook? Woorden die je regelmatig tegenkomt, maar die je niet gebruikt/durft gebruiken?

Ik heb het hier nu niet precies over schunnige woorden (die horen trouwens niet op een openbare site), ook niet over specifiek literaire termen, eerder over woorden die vaak gebruikt worden in een reactie op een tekst/boek/gedicht. En daar gaat het hier op Leestafel toch om!

Ik zat daarover te denken n.a.v. een reactie hier op Leestafel. Een woord dat ik bv. nooit gebruik is 'hilarisch'. Ik snap het wel ongeveer, maar heb het nog nooit gebruikt, het behoort (nog) niet tot mijn woordenschat. Ik zeg dan eerder: ik vind dit grappig/ humoristisch/ ik moet er bij glimlachen... hilarisch is toch nog wat anders?

Mijn vraag dus: hebben jullie ook zo van die woorden?

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

18 jaren 7 maanden geleden #19534 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ha Tiba, mooie vraag! Ik heb veel van die woorden, maar dikwijls kom je er niet onderuit. Bijvoorbeeld: inderdaad, uiteraard, absoluut, inschatten. Wat ik zeker nooit zal gebruiken: "zekers", en de uitdrukking: "naar de mensen toe". Maar dat zijn eigenlijk een soort van stopwoorden, die je eigenlijk niet bedoelt. Volgens mij hangt het gebruik van woorden heel erg af van de omgeving waar je op een bepaald moment bent. Je speelt overal een andere rol. En op papier gebruik je ook weer andere woorden dan in een gesprek, een conversatie dus, welk woord ik in een gesprek nooit zal gebruiken.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: we hebben gezellig met elkaar geconverseerd. Maar in bepaalde kringen is zo'n zin misschien heel gebruikelijk. Ik denk met je mee. Pieter

P.S. Nog een woord: animositeit

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19552 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Dat is een interessante vraag Tiba! Het is iets waar je op moet gaan letten als je leest, want het is heel moeilijk woorden op te noemen die je niét gebruikt. Woorden die in je op komen zijn meestal de woorden die je wél gebruikt...

"hilarisch" gebruik ik wel, maar ik zie het bij mijn zus en broers in hun dagelijkse omgangstaal érg vaak opduiken. ze leiden een werkelijk super amusant leven, als je alle situaties die zij als hilarisch klasseren optelt. In de praktijk heeft het bij hen dus dezelfde gevoelswaarde gekregen als "erg grappig". Zelf gebruik ik het minder in die zin, maar ik zal ook wel mijn eigen soort overdrijvingen hebben. ..

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19554 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Pieter schreef:

Ha Tiba, mooie vraag! Ik heb veel van die woorden, maar dikwijls kom je er niet onderuit. Bijvoorbeeld: inderdaad, uiteraard, absoluut, inschatten. Wat ik zeker nooit zal gebruiken: "zekers", en de uitdrukking: "naar de mensen toe". Maar dat zijn eigenlijk een soort van stopwoorden, die je eigenlijk niet bedoelt. Volgens mij hangt het gebruik van woorden heel erg af van de omgeving waar je op een bepaald moment bent. Je speelt overal een andere rol. En op papier gebruik je ook weer andere woorden dan in een gesprek, een conversatie dus, welk woord ik in een gesprek nooit zal gebruiken.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: we hebben gezellig met elkaar geconverseerd. Maar in bepaalde kringen is zo'n zin misschien heel gebruikelijk. Ik denk met je mee. Pieter

P.S. Nog een woord: animositeit

"inderdaad" gebruik ik heel vaak, zeker in een commentaar hier op Leestafel, "uiteraard" zelden, voor zover ik weet, "absoluut" vooral in negatieve zin "absoluut niet", nooit als bevestiging (lijkt me momenteel mode: "absoluut" ipv "ja"). De uitdrukking "naar ....toe" is al lange tijd "in".

Heel in het begin toen dat mode werd zag ik een commentaar daaromtrent op TV of las ik die ergens. Daar werd dit als modewoord afgedaan en bovendien slechts Nederlands. Ik maakte er vaak grapjes over met een vriendin die Nederlands doceert: "naar de mensen toe", "naar de wereld toe", "naar de lezer toe" "naar de kinderen toe" we zegden dit vaak in koor :D. Maar ik heb mer er ook al op betrapt het soms zelf te gebruiken. Zal wellicht ingeburgerd raken? Ondertussen zie ik dit op Vlaamse TV vaak gereduceerd tot: "naar de mensen" , "naar de burger"enz.... brr...

"Zekers" gebruik ik nooit, animositeit ook niet... dit laatste behoort niet tot mijn woordenschat (al ken ik het wel).

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19555 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Elvira schreef:

"hilarisch" gebruik ik wel, maar ik zie het bij mijn zus en broers in hun dagelijkse omgangstaal érg vaak opduiken. ze leiden een werkelijk super amusant leven, als je alle situaties die zij als hilarisch klasseren optelt. In de praktijk heeft het bij hen dus dezelfde gevoelswaarde gekregen als "erg grappig". Zelf gebruik ik het minder in die zin, maar ik zal ook wel mijn eigen soort overdrijvingen hebben.

..

Ben benieuwd in welke zin jij het dan wel gebruikt, Elvira?

Heb jij ook zo woorden die je regelmatig tegenkomt, maar nooit zelf gebruikt?

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

18 jaren 7 maanden geleden #19574 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
De vraag van Tiba zou je ook een beetje uit kunnen breiden tot:

hoe zeg ik iets het best en hoe zeg ik het zeker niet? Dat heel veel mensen hier moeite mee hebben blijkt wel uit de enorme sortering kaarten die in de handel zijn met voorgedrukte teksten. Het moeilijkste is iemand medeleven betuigen. Wij komen in Nederland meestal niet verder dan :van harte gecondoleerd en als we weggaan: veel sterkte. Het zijn gewoon nietszeggende formules geworden. Maar misschien is op zo'n moment je aanwezigheid en de handdruk voor de "lijdende" voldoende en misschien ook wel het beste.

Ook heel moeilijk is te verwoorden hoe je een droeve gebeurtenis hebt "verwerkt". Met dat woord "verwerken" heb ik al moeite, maar veel erger vind ik: "ik heb het een plekje gegeven" of "ik ben ermee klaargekomen". Misschien weten jullie nog meer mogelijkheden.

Pieter

P.S.Moesten jullie vandaag ook niet denken aan die beroemde regels van Bloem?

Altijd november, altijd regen

altijd dit lege hart, altijd.

Tijd voor maken pagina: 0.827 seconden