Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2007 - dialect

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden - 18 jaren 2 maanden geleden #16850 door dettie
Thema juli 2007 - dialect werd gestart door dettie
En we beginnen met West Vlaams...

Dettie
Laatst bewerkt 18 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #16862 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
West Vlaams

Magda Devos, Reinhild Vandekerckhove


Hoe vaar je als je in West-Vlaanderen aardig vaart?

Waar in West-Vlaanderen zeggen ze wieder en waar wulder?

Hoe verbuig je ja en nee in het West-Vlaams?

En wat zijn een reeuwal, een ransel en een pezenwever?

Het West-Vlaams is één van onze oudste en best bewaarde dialecten. Er klinken nog verre echo's door van de taal van oude Germaanse stammen uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Dankzij de geïsoleerde ligging en de geringe verstedelijking is het West-Vlaams nog maar weinig aangetast door invloed van het Standaardnederlands.

In dit boek worden de typische kenmerken van de West-Vlaamse uitspraak, de woordvorming en de zinsbouw onder de loep genomen, en wordt ook ruim aandacht besteed aan de woordenschat.

Ten slotte proberen de auteurs ook de toekomst van het West-Vlaams te voorspellen. Zal het dialect overleven?

ISBN : 978-90-209-6051-8 Verschijningsdatum : 18-10-2005 Afwerking : Paperback Aantal pagina's : 172 Uitgave : Uitgeverij Lannoo

Zie ook neon.niederlandistik.fu-berlin.de/langvar/westvlaams/
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #16863 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 1 juli 2007

Na de donkere zes weken, lengen de dagen eerst

met een tuimelet van een luis en daarna met een

spronk van een vlo.

(Westvlaams spreekwoord)
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #16867 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat grappig, die Suske en Wiske. Ik heb ze dus bijna allemaal, want deze ontbreekt..daar moet verandering in komen.

En inderdaad ons eigen Tilburgs dialect is toch weer net anders dan 'gewoon' Brabants.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #16870 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik was al op zoek naar een boek in Tilburgs dialect maar kom alleen teksten in het Tilburgs tegen.

Op die sites werd ook al gezegd dat Tilburgs weer net even anders was dan gewoon Brabants.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #16874 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Alle plaatsen hebben kleine verschillen, al liggen ze bijna naast elkaar. "Gewoon Brabants" bestaat niet. Oe-toch zeggen ze volgens mij in Tilburg ook. Mijn familie daar tenminste wel. Bij jou niet bekend, Marjo? Dan zullen ze wel aan de "Ketse kaant" van Tilburg wonen. :lol:
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.604 seconden