Waarom ik het gekozen heb? Ik heb ooit een boek van Goldschmidt gelezen, en dat beviel me wel. De man kan heel vlot schrijven over informatieve zaken.
Ook heb ik hem ooit gezien in een VPRO-programma, en ik vond hem sympathiek.
Maar het kwam eigenlijk doordat we het erover hadden (in de chat) dat het soms zo moeilijk is om iets te nomineren en - ik zal maar bekennen- ik zit tijdens dat chatten ook altijd wat te surfen en had heel toevallig net iets over Goldschmidt openstaan..Zodoende..
Ik had bij het lezen wat vragen opgeschreven, ook over de titel inderdaad..wat moet je met die titel..moet je het zien als een vergelijking: een olifant op een rare plaats als de zweefbaan is gelijk aan de architekt in dat kapotte huis? Zou zomaar kunnen..
Maar misschien zijn er andere idee-en?
Ik weet niets van die Mart Stam, wilde hem nog opzoeken. Wat voor mij een extra dimensie geeft is dat ik die stoel pas nog tegengekomen ben bij de schrijver van het boek "Holle haven", zie link..
Soms is dat zo toevallig, hoe je overeenkomsten kunt tegenkomen in heel verschillende geschriften... Maar: kent Goldschmidt het boek van Zadelhoff? Hoe komen ze -ieder afzonderlijk- aan dat onderwerp?
Dat zou ik willen weten.. en ik wil het boek van Zadelhoff lezen.
www.parool.nl/boeken/recensies/112803-zadelhoff.html