Maarten 't Hart - Het psalmenoproer (samenleesboek)

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11222 door Roel
Het laatste boek van ’t Hart, Lotte Weeda vond ik het slechtste boek wat hij had geschreven. In dat boek miste ik de grote poetische zeggingskracht en ook de uitwerking van de personages viel tegen. Het belangrijkste manco was dat het boek te dicht bij de actuele werkelijkheid lag, dat hij die probeerde te integreren in het romanconcept. Dat mislukte dus ook, waardoor het bleef hangen tussen twee werelden. Wordt dit boek de revanche? Ja en nee.

Het is zijn eerste historische roman, een roman van grootste opzet, ondanks het verhaal dat zich maar op een klein oppervlak afspeelt.

Het gaat over Roemer Stroombreker, een reder uit Maassluis die door zijn opklimmen in status en zijn eigenzinnige houding betrokken raakt bij het Psalmenoproer in Maassluis.

lees verder, klik hier www.leestafel.info/maarten-t-hart

rotor
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden - 19 jaren 5 maanden geleden #11223 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hee wat goed van je rotor! Ik was erg benieuwd hoe dit boek van Van 't Hart zou zijn.

Als ik het goed begrijp vond je het niet echt geweldig ondanks sommige spannende gedeelten.

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11227 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hoi dettie,

Nou, het verhaal is gewoon schitterend, alleen de uitwerking schort het aan.

't Hart gaat mee in de trend van de Nederlandse literatuur tot het produceren van steeds korter proza. Deze steeds kortere zinnen ontberen gewoon diepgang. Overpeizingen wordt alleen bijna helemaal niet meer aangedaan. Daardoor komen de personages tegen de grote historische achtergrond onvoldoende tot leven. En dat is doodzonde, echt doodzonde.

Helaas, maar dit is echt de laatste keer dat ik een nieuw boek van 't Hart heb gekocht. Ik koester vanaf nu alleen zijn rijke erfenis.

Dettie schreef : Hee wat goed van je rotor! Ik was erg benieuwd hoe dit boek van Van 't Hart zou zijn.

Als ik het goed begrijp vond je het niet echt geweldig ondanks sommige spannende gedeelten.

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden - 19 jaren 5 maanden geleden #11441 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Op zich hou ik wel van korte zinnen, daar is Bordewijk zo goed in.

Maar als er daardoor geen diepgang meer is...

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11444 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
HalloDettie,

Je bedoelt Bordewijk van Bint, Blokken en Knorrende beesten.

Vaak meer de diepgang van een thriller.

Dettie schreef : Op zich hou ik wel van korte zinnen, daar is Bordewijk zo goed in.

Maar als er daardoor geen diepgang meer is...

Dettie

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden - 19 jaren 5 maanden geleden #11448 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Je bedoelt dat Bint enz. de diepgang van een thriller hebben?

Ik vind een thriller ook vaak weinig diepgang hebben.

Het kan evengoed spannend zijn maar echt diepgang? Hooguit 'Grijze zielen' van Claudel. Maar of dat echt een thriller was?

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.643 seconden