Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

januari 2022 - Leestafel doet aan de lijn - dunne boeken -

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #100869 door dettie
Iedereen allereerst een heel geweldig 2022 met hopelijk véél mooie boeken.

Veel mensen nemen zich voor om per 1 januari te werken aan hun gewicht en Leestafel doet spontaan mee :-)

Deze maand dus lichtgewicht boeken maar de inhoud is wél van gewicht.

zie www.leestafel.info

Fijne leesmaand allemaal!

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #100873 door marjo
Fijn dat je vakantie er op zit! Ha dat vind jij misschien niet...

Moeten we nog naar titels zoeken?

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #100878 door dettie
Ja ik vind het ook fijn hoor, als je vakantie neemt dan merk je pas hoe Leestafel in je systeem zit. Tegen half elf 's ochtends kreeg ik iets gehaast omdat het normaal gesproken Leestafeltijd is. Maar ik heb wel veel kunnen doen, heel andere dingen dan gepland maar toch en dat was ook wel weer heel lekker. Ik ga nu proberen de dingen wat beter te verdelen.

Berdine heeft al veel titels gestuurd en ik heb hier ook nog wel een paar dunnen boeken. Maar als jij nog dunne boeken hebt waarvan je zegt dat is ook wel een aanrader, altijd welkom natuurlijk.

Dettie

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #100891 door dettie
Hoe harder ik loop,hoe kleiner ik ben

Kjersti Annesdotter Skomsvold

Mathea Martinsen heeft nooit veel met andere mensen te maken gehad. Maar één ding heeft ze wel begrepen: ze zijn niet als zij. Nu, als oude vrouw, wordt ze getroffen door een groot verdriet en bevangen door de vrees te zullen sterven zonder dat iemand van haar bestaan geweten heeft.

Mathea breit oorwarmers, loopt het bejaardencentrum voorbij alsof het een motorclub of een dansschool was - of iets anders waar ze geen enkele belangstelling voor heeft - en vraagt zich af wat ze zal antwoorden als iemand haar vraagt hoe laat het is.

Kjersti Annesdatter Skomsvold weet in deze debuutroman met een verbluffend stilistisch meesterschap ernst en humor te vermengen. Skomsvold ontving voor haar roman de Tarjei Vesaas Debutantenprijs 2009. In datzelfde jaar werd het boek genomineerd voor de Noorse Boekhandelaarsprijs en de Romanprijs van de Luisteraars van de Noorse culturele radiozender P2. Het belandde tevens op de shortlist van de International IMPAC Dublin Literary Award 2013. In 2014 ging een toneelversie van de roman in première in het Nationaltheater te Oslo. 'Hoe harder ik loop, hoe kleiner ik ben' is vertaald in 27 talen.

Kjersti Annesdatter Skomsvold (Oslo, 1979) studeerde wiskunde, informatica, algemene literatuurwetenschap en Frans.

ISBN 9789490042097 | Paperback | 136 pagina's | Zirimiri Press | oktober 2015

vertaald door Willem Ouwerkerk

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #100892 door dettie
Citaat van de dag

De meeste diëten beginnen in kledingzaken.

Harvey Kurtzman (1924-1993)

Amerikaanse cartoonist en redacteur.

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #100913 door dettie
Paso doble in de herfst

Frans Stüger

'Toen hij, ontmoedigd, de annocekrant terzijde wilde leggen, viel zijn oog op een advertentie die hem aansprak: Opgewekte mevrouw, academisch niveau, kleine tepelhoven, zoekt dito mijnheer om onder andere, paso doble niet uitgesloten.

De laatste toevoeging trok Zandsteen over de streep, want hoe langer hij erover nadacht, des te meer raakte hij ervan overtuigd dat hij niets liever wilde dan een mevrouw om met haar in de herfst de paso doble te dansen. Op een of andere manier scheen dat Zandsteen nu het summum van geluk. Hij zette zich die avond meteen in zijn voorname study aan het schrijven. Hij vertrouwde haar toe dat hij weliswaar niet van academisch niveau was, maar dat hij wel een brede belangstelling had; dat hij het bon mot tot in de perfectie beheerste en dat de paso doble zijn geliefde herfstdans was. Dus wat lette ons? Een week later zat Zandsteen tegenover een academisch gevormde mevrouw.'

Hugo Zandsteen, ondanks zijn gevoeligheid een onverbeterlijk optimist, probeert zo goed mogelijk de herfst door te komen. Zijn pogingen, op een ingehouden, geraffineerde, haarscherpe manier beschreven, brengen hem in even bizarre als ontroerende situaties.

ISBN 9789053334430 | Paperback | 113 pagina's | Prometheus | 1996

Tijd voor maken pagina: 0.596 seconden