Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73617 door dettie
Stilte is het thema van de maand maart...

Berdine heeft weer heel wat titels bij elkaar gesprokkeld...

Ik wens jullie een mooie stille leesmaand.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73618 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2016 - Stilte
Maartse kamers

Y.M. Dangre

Voor het eerst van zijn leven is de tachtigjarige Fernand alleen. Zijn vriend Albert ligt in het ziekenhuis en is stervende. De enige persoon tot wie Fernand zich in deze maartse dagen kan richten, is uitgerekend Madeleine, de dochter die zijn relatie met Albert altijd bemoeilijkt heeft. Maartse kamers is een geraffineerd verhaal over ouderdom en schuld, over de universele vraag aan het einde van een mensenleven: heb ik het goede gedaan?

Recensie:

Tweede roman van Dangre, de jonge Vlaamse schrijver (1987) die de Debuutprijs won met ‘Vulkaanvrucht’ (2011). Albert, de 80-jarige vriend van de even oude Fernand, ligt in het ziekenhuis en is stervende. Tevergeefs probeert Fernand zijn vriend weer bij kennis te brengen. Dit is voor hem aanleiding om terug te blikken op hun leven, met name op het voor zijn vriend verzwegen geheim: zijn vroegere onstuimige relatie van twee weken met Céleste, waar een kind uit is voortgekomen, Madeleine. Maar ook Albert koestert een geheim verleden: zijn relaties met vele mannen van de tennisclub. Via flashbacks en wisselend vertelperspectief krijgt de lezer een fraai beeld van het gekissebis tussen de intellectueel Fernand, in de ban van Proust, en de flierefluiter Albert, de levendigste verteller van de twee.

Maar ondanks hun haat en nijd, vaak plastisch beschreven, rijst voor de lezer allengs het beeld op van twee mannen die elkaar oprecht liefhadden én van een man, Fernand, die nog steeds worstelt met z’n misstap, maar met zijndochter wordt herenigd. Normale druk.

L.A.A. Kruse

ISBN 9789023474524 | Paperback | 276 pagina's | De Bezige Bij | september 2012

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73619 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees
Citaat van de dag

Is het koud in maart, dan nadert de lente met een vaart.

Weerspreuk

10 jaren 3 maanden geleden #73623 door
Ik heb het eerste boek van maart, met maart in de titel, inmiddels uit de bibliotheek gehaald.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73626 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees
ik vind dat toch zo leuk Renate, dat je zoveel leest van de boeken die hier geplaatst worden! echt super!

Dettie

10 jaren 3 maanden geleden #73627 door
Tja, ik lees veel en het is altijd lastig om iets te vinden dat me aanspreekt. Soms noteer ik de naam van een auteur die ik in VPRO Boeken zie, maar die boeken zijn vaak nog niet in de bibliotheek te vinden en tegen de tijd dat de boeken misschien wel in de bibliotheek staan, ben ik vergeten waarom ik de naam van de auteur op heb geschreven. Als ik hier iets tegenkom, in de vorm van een bespreking bij het thema van de maand en het spreekt me aan, dan kijk ik of de bibliotheek het heeft en in dat geval kan ik het lenen en lezen en hoef ik me niet af te vragen waarom ik de naam van de betreffende auteur op heb geschreven.

Tijd voor maken pagina: 0.577 seconden