Ik heb het boek gelezen tot blz 265 en verder ga ik niet.
Het verhaal is in mijn ogen een veredelde streekroman.
Ik ben streng katholiek opgegroeid en dit soort boeken heb ik in alle soorten en maten gelezen.
Jongetje groeit op onder het juk van streng gelovige vader en verzet zich ertegen. Hij trouwt met het meisje uit zijn dorp. Later hebben zij een tuinderij en sappelen wat af, ze werken hard maar kunnen net het hoofd boven water houden. Jongetje, inmiddels man, komt onder invloed van zalvende, streng gelovige man, durft niets tegen z'n vrouw te zeggen en leest stiekem stichtelijke boeken, wordt steeds meer beinvloed door zijn 'vrienden'. Vrouw vermoedt dat er iets aan de hand is en zacht en lieflijk probeert zij haar man bij te staan.
Dit soort verhalen ken ik, heb ik veel gelezen, en het draagt niets voor mij bij.
Ik begon het op het laatst vervelend te vinden, weer stiekem in de tuin ontmoetingen, weer stiekem lezen, weer hetzelfde en hetzelfde en hetzelfde.
Zalvende woorden, aanhalingen uit de bijbel, zorgelijke vrouw en moeder, hel en verdoemenis.
Op zich is dat nog niet eens zo erg maar het verhaal zelf is ook niet geweldig. Alles is opgedeeld in kleine hoofdstukjes, er gebeurd iets, hoofdstukje is afgelopen en het verhaal ook, de oorlogsjaren worden maar helemaal overgeslagen. Nee het boek mag dan door de pers de hemel in zijn geprezen (hoe toepasselijk) voor mij kan het boek tussen de streekromans geplaatst worden en dan is dit nog niet eens een goede steekroman.
Bernadet
N.B. Wat me ook irriteert is dat het boek eigenlijk een autobiografie is maar de namen worden wel veranderd. Als je de biografie van Jan Siebelink leest dan vertelt hij over zijn vader en is hij in het boek Ruben. Een goed en lief jongetje.