Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #57966 door dettie
Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+ werd gestart door dettie
Mooi invoelend en realistisch verhaal over een jongen die verliefd wordt op een jongen

Zie www.leestafel.info/johan-vandevelde

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #57972 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+
Nu ben ik wel benieuwd naar het eind... Verder klinkt het als een goed boek.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #57979 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+
Ligt het er dik bovenop dat het om twee jongens gaat? We hebben dat we eens eerder ergens besproken: dat zou niet het geval moeten zijn.

En een heftig einde? Waarom denk je dat de schrijver dat nodig vond? Had het anders gekund?

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #57984 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+
Waarom zou dat niet het geval moeten zijn? Homoseksualiteit is het onderwerp van het boek.

Het hele boek gaat erom dat een jongen verliefd wordt op een andere jongen. Er wordt verteld hoe de jongere zelf

én de omgeving erop reageert. De een vindt het alleen maar fijn dat de jongens elkaar gevonden hebben, de ander

vindt het een ziekte die genezen moet worden. Zo gaat het in het echte leven ook.

Ik vind dat einde niet nodig en een beetje over de top. Alles loopt wel goed af voor de jongens maar persoonlijk vind

ik wat er op het einde gebeurde vrij onrealistisch, terwijl het verdere boek juist een goed verhaal was en weergaf

waar je als jongere én homoseksueel tegenaan kunt lopen. Dat laatste is in mijn ogen teveel van het goede en niet

nodig en niet goed.

Het had zeker anders gekund dus.

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #57986 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+
Misschien is het te veel gevraagd, maar ik vind dat het expliciet gesteld zou moeten worden. Liefde is liefde, verliefdheid is verliefdheid, tussen wie dan ook. Het zou idealiter gelijk moeten zijn. Dat is vaak niet zo, maar ik kan ook niet duidelijk maken wat ik dan 'té' vind. Dat is vaak een gevoel, iets wat boven de tekst ligt, alsof de lezer er op gewezen moet worden dat wat nu beschreven wordt ook bestaat.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #57988 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Johan Vandevelde - Jaspers vlinders 13+
Ja ik snap wel wat je bedoelt, het zou ook moeten zijn dat het niet uitmaakt wie van wie houdt.

Helaas maakt het in onze maatschappij wel uit en de laatste tijd wordt over homoseksualiteit zelfs weer minder soepel gedacht dan een tijdje geleden.

Bovendien is het is een jongerenboek en het lijkt me voor jongeren met dergelijke gevoelens voor hun eigen se.xe wel prettig om daar eens een verhaal over te lezen in plaatst van de altijd en eeuwige mannetjes en vrouwtjes relaties en verliefdheidjes.

Het boek benadrukt eigenlijk meer dat hun gevoelens heel normaal zijn, net als bij iedereen die verliefd wordt maar dat de maatschappij ze in allerlei opzichten tot uitzonderingen maakt, dat doen de mensen die homoseksueel of lesbisch zijn zelf niet.

De maatschappij plaatst ze in een hokje en doet agressief en provocerend of behandelt ze als zieke mensen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.573 seconden