Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leesuitdaging 2014

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden - 12 jaren 5 maanden geleden #56011 door Joanazinha
Leesuitdaging 2014 werd gestart door Joanazinha
Altijd leuk om te lezen met een bepaald 'doel' voor ogen. Daarom vind ik een leesuitdaging ook leuk omdat je dan toch met een ander oog naar je boekenkast kijkt. Althans, zo ervaar ik dat. Vandaar: de leesuitdaging 2014!

Ik ga in 2014 voor de derde keer de uitdaging aan om 40 boeken te lezen die voor 1 januari 2014 in mijn boekenkast staan. Dat is gemiddeld 1/3 - 1/4 van het aantal boeken dat ik normaliter in een jaar lees (schommelt tussen de 90 en 120). En het grappige is dat ik van 15 boeken al weet welke dat zijn, omdat ik op het bookcrossforum heb gevraagd om boeken voor mij te kiezen (noem een plank uit kast I of kast II en dan het zoveelste boek op die plank). Die boeken pak ik komend jaar in ieder geval uit de kast.

O, en ik heb nog een hele moeilijke extra uitdaging bedacht: ik mag in 2014 geen boeken kopen........... Recensieboeken en gekregen boeken vallen daar uiteraard niet onder, maar mijn geliefde tochtjes naar de kringloopwinkel zal ik toch een jaartje moeten missen. Ik heb nog een boekenbon liggen, dus dat betekent dat ik uiterlijk dinsdag toch nog even naar een boekenwinkel toe zal 'moeten'. :D Om het af te leren, zullen we maar zeggen.....

Wie heeft er nog meer een uitdaging voor 2014?
Laatst bewerkt 12 jaren 5 maanden geleden doorJoanazinha.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56021 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Leesuitdaging 2014
De dag dat ik kan zeggen dat ik alles gelezen heb uit de boekenkast zal wel nooit komen. Mijzelf opleggen een jaar geen boek te kopen is net iets te veel gevraagd. Mijn grote uitdaging is en blijft het aantal gelezen boeken minstens gelijk houden aan het aantal nieuwe aankopen, en zelfs dat is niet altijd eenvoudig. De laatste tijd lukt me dit wel, omdat ik momenteel vrij veel lees.

Wat ik wel zo veel mogelijk wil lezen in 2014 is middeleeuwse romans (Nederlands, Frans, Duits, en misschien wel wat Engels), met extra aandacht voor de beschriiving van de kleding, en de relatie tot de verschilende bevolkingsgroepen. Dit is nog een verre uitloper van mijn licenciaatsthesis 30 jaar geleden. Ik ben al wel begonnen in 2013, maar het tempo moet hoger.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56026 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Leesuitdaging 2014
Dan zou ik toch wel verslagen willen, al is het maar voor mijn dochter, die een grote interesse heeft in middeleeuwse kleding (en ze zelf maakt,ha ha echt middeleeuws dus)

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56045 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Leesuitdaging 2014
Mijn uitdaging 2014:

Na mijn Couperusjaar, dat ik niet gehaald heb maar waarbij ik toch trots ben op de boeken dat ik wel gelezen heb, wil ik 2014 een Proustjaar maken.

Ik ga op zoek naar de verloren tijd. Ik weet dat ik me voor een helse klus opgeef en dat de kans heel erg groot is dat ik het niet haal. Toch wil ik het proberen omdat ik op die manier boeken lees die ik anders nooit zou gaan lezen.

1 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De kant van Swan

2 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: In de schaduw van de bloeiende meisjes

3 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De kant van Guermantes

4 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: Sodom en Gomorra

5 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De gevangene

6 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De voortvluchtige

7 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De tijd hervonden

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56051 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Leesuitdaging 2014
Ik doe het je niet na....

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56052 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Leesuitdaging 2014

Marjo schreef : Dan zou ik toch wel verslagen willen, al is het maar voor mijn dochter, die een grote interesse heeft in middeleeuwse kleding (en ze zelf maakt,ha ha echt middeleeuws dus)

Marjo, de oorspronkelijke thesis, beperkt tot 4 belangrijke Duitse romans (Parzival, Erec, Nibelungenlied en Tristan), was opgebouwd als lexicon, met bij elk kledingstuk, sieraad of werkwoord de vindplaatsen (inclusief nadere omschrijvingen), de vertalingen in modern Duits (die soms nogal uiteenliepen) en een commentaar. Sinds vorig jaar ben ik begonnen deze studie uit te breiden naar andere romans en talen. De opbouw is nu anders, de vindplaatsen zijn gegroepeerd per roman, en niet meer per trefwoord. Ook heb ik de tekst uitgesplitst per taal.

Wat ik je momenteel kan laten geworden, is de Duitse tekst, zoals hij nu voorligt (met vindplaatsen uit een achttal romans), samen met de eindconclusies van de oorspronkelijke thesis uit 1983 (daarvan heb ik ook een Nederlandse vertaling). Daarnaast kan ik je ook de Franse tekst bezorgen zoals hij nu voorligt (met vindplaatsen uit twee werken, maar zonder bespreking van de trefwoorden, aangezien ik daar nog maar net aan begonnen ben.

Het is een feit, dat romans, naast schilderijen een belangrijke informatiebron zijn omtrent middeleeuwse kleding.

Indien je geïnteresseerd bent, kan ik deze altijd doormailen. Stuur mij dan een pb met contactgegevens.

<t>Lezer100</t>

Tijd voor maken pagina: 0.607 seconden