De Waal en Baantjer - Omnibus

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Annemarie

De Waal en Baantjer - Omnibus

Bericht door Annemarie »

Drie heerlijke en knusse politie-romans gebundeld in deze omnibus.

Lees meer: http://www.leestafel.info/waal-baantjer
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: De Waal en Baantjer - Omnibus

Bericht door Dettie »

Hè wat een lekker enthousiaste recensie.
Word er helemaal vrolijk van!

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dettie schreef: Word er helemaal vrolijk van!
Dat is nu precies de uitwerking die de boeken op mij hebben! Dus dan heb ik dat toch goed overgebracht.
Renate

Bericht door Renate »

Ik heb het eerste deel van de serie net uit de bibliotheek gehaald. Het vreemde is dat ik steeds het gevoel heb dat ik het boek al eens heb gelezen, maar het staat niet in m'n lijst met gelezen bibliotheekboeken, die ik sinds november 2006 bij houd. Op dit boek staat de auteursnaam nog als Baantjer & de Waal.
Natuurlijk begint het verhaal weer met een fraaie jongedame die het politiebureau betreedt. Later komt er ook nog een andere fraai gevormde jongedame, een procedé dat we ook wel kennen van de verhalen van Baantjer over De Cock. Het is dus allemaal wel vertrouwd en net wat lichter dan de thrillers die ik normaal lees, maar het trekt me toch meer dan de Bouquetreeks of Barbara Cartland.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Renate schreef:Ik heb het eerste deel van de serie net uit de bibliotheek gehaald. Het vreemde is dat ik steeds het gevoel heb dat ik het boek al eens heb gelezen, maar het staat niet in m'n lijst met gelezen bibliotheekboeken, die ik sinds november 2006 bij houd. Op dit boek staat de auteursnaam nog als Baantjer & de Waal.
Natuurlijk begint het verhaal weer met een fraaie jongedame die het politiebureau betreedt. Later komt er ook nog een andere fraai gevormde jongedame, een procedé dat we ook wel kennen van de verhalen van Baantjer over De Cock. Het is dus allemaal wel vertrouwd en net wat lichter dan de thrillers die ik normaal lees, maar het trekt me toch meer dan de Bouquetreeks of Barbara Cartland.
De eerste delen van deze reeks hebben Baantjer en De Waal nog samen geschreven. Vandaar dat er nog Baantjer & De Waal op jouw exemplaar zal staan. De personages die in het boek voorkomen worden kort beschreven en als het personage in kwestie een fraai gevormde jongedame is, wordt dat ook genoemd inderdaad. Het zijn lichte, luchtige verhalen. Geen heftige thrillers maar gezellige politieverhalen.

Het verschil met andere luchtige boeken zoals de Bouquet-reeks is de kwaliteit en de originaliteit. De boeken van De Waal & Baantjer zijn goed geschreven en niet voorspelbaar. Ik vergelijk het absoluut niet met een Bouquet romannetje! Soms is het gewoon fijn om eens wat lichters te lezen dan al die pittige thrillers. Geniet je ook zo van de sfeerbeschrijvingen van Amsterdam?
Renate

Bericht door Renate »

Annemarie schreef:
Renate schreef:Ik heb het eerste deel van de serie net uit de bibliotheek gehaald. Het vreemde is dat ik steeds het gevoel heb dat ik het boek al eens heb gelezen, maar het staat niet in m'n lijst met gelezen bibliotheekboeken, die ik sinds november 2006 bij houd. Op dit boek staat de auteursnaam nog als Baantjer & de Waal.
De eerste delen van deze reeks hebben Baantjer en De Waal nog samen geschreven. Vandaar dat er nog Baantjer & De Waal op jouw exemplaar zal staan. De personages die in het boek voorkomen worden kort beschreven en als het personage in kwestie een fraai gevormde jongedame is, wordt dat ook genoemd inderdaad. Het zijn lichte, luchtige verhalen. Geen heftige thrillers maar gezellige politieverhalen.

Het verschil met andere luchtige boeken zoals de Bouquet-reeks is de kwaliteit en de originaliteit. De boeken van De Waal & Baantjer zijn goed geschreven en niet voorspelbaar. Ik vergelijk het absoluut niet met een Bouquet romannetje! Soms is het gewoon fijn om eens wat lichters te lezen dan al die pittige thrillers. Geniet je ook zo van de sfeerbeschrijvingen van Amsterdam?
Zeker, geniet ik van de sfeerbeschrijvingen. Dat was ook met de boeken over De Cock. Ik had daarbij wel vaak het idee dat er steeds een vergelijkbaar patroon werd ingevuld, met een drankje bij Lowietje, een ontploffende hoofdcommisaris en natuurlijk altijd wel de een of andere welgevormde dame die op een gegeven moment rechercheur De Cock opzocht. Het werd dan toch wel een beetje voorspelbaar en clichématig.

De boeken van Baantjer & de Waal staan in de bibliotheek wel onder De Waal.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Is er bij jullie iets op tegen om gewoon antwoord te geven op een voorgaand bericht zonder steeds die aanhalingen?
Ik vind het erg lastig en storend lezen. Ik word er erg moe van gek genoeg.

Als het een reactie is op iets dat een paar berichten eerder is geplaatst dan is dat wel logisch maar als het kan dan ook graag niet de hele lap tekst overnemen maar de regels waarop je reageert. Nu komt alles er steeds dubbelop of drie-vier dubbelop te staan, wat in feite helemaal niet nodig is.

dettie
Zeurpiet
Annemarie

Bericht door Annemarie »

O, tuurlijk Dettie! Ik dacht dat het juist de bedoeling was het zo te doen. Ik vind het zelf ook niet zo duidelijk dus ik hou er snel mee op!
Renate

Bericht door Renate »

Tja, persoonlijk vind ik het altijd wel handig om direct te kunnen zien waar een reactie betrekking op heeft. Het kan altijd gebeuren dat er meerdere mensen tegelijk ergens op reageren, of dat het antwoord op een volgende pagina terecht komt, maar als er mensen zijn die er problemen mee hebben, wil ik de citaten voortaan wel achterwege laten.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

het gaat erom Renate dat als je reageert op het voorgaande bericht dan hoef je het bericht niet nog een keer te citeren want dan is dat voor iedereen wel duidelijk dat je op het laatste reageert.
Reageer je op een bericht dat al een tijdje eerder is geplaatst dan kun je wel citeren en dan graag alleen de zinnen citeren waarop je reageert en niet de hele lap tekst of driedubbel.
Ik heb ME/CVS en ik merk dat het lezen me erg veel moeite en energie kost als er eerst allemaal blokken tekst staan, en dan pas de reactie, vandaar dat ik het vraag.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Ik zal proberen er rekening mee te houden.

Probleem blijft natuurlijk dat het voor iedereen anders ligt.
Renate

Bericht door Renate »

En ik heb het verhaal uit. Wat mij betreft is Peter van Opperdoes een soort De Cock 2.0. De dialogen met z'n overleden vrouw hadden wat mij betreft niet gehoeven en zeker als ze als een soort deus ex machina Jacob waarschuwt, vind ik het toch wel wat erg ongeloofwaardig worden.
Maar goed, verder heb ik wel genoten van het boek, net zo goed als ik vroeger met plezier de boeken over De Cock heb gelezen.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Wist je dat de personages op De Waal en Baantjer zelf zijn gebaseerd? Die gesprekken met de overleden vrouw van Van Opperdoes zijn een ode aan de overleden vrouw van Appie Baantjer. Dat vind ik wel mooi. In het laatste deel viel me op dat de gesprekken minder vaak voorkomen dan in het begin. Dat De Cock 2.0 vind ik leuk gevonden!
Renate

Bericht door Renate »

Nee, dat wist ik niet. Op zich kan ik ook nog wel wat begrip hebben voor die gesprekken met de overleden vrouw, maar op het moment dat ze voor Jacob hoorbaar wordt, gaat het me wat te ver. Maar goed, ik geloof ook niet in een leven na de dood, of dat m'n moeder nog steeds weet wat ik doe. Toen m'n moeder 12 jaar geleden overleden was, heb ik haar ook wel eens in m'n slaapkamer gezien, maar ik zag dit gewoon als een droom en niet als een bewijs van haar aanwezigheid.

Het vreemde vind ik overigens dat er in de stukken over 'Bureau Raamgracht', dat op deze boeken gebaseerd is, gesproken wordt over hoofdpersonen die het niet met elkaar kunnen vinden en dat gevoel heb ik bij dit boek helemaal niet. Jacob vind ik wel minder jonge honderig dan Vledder bij De Cock.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Heb je de eerste aflevering van Bureau Raampoort gezien? Die was afgelopen woensdag. Het is leuk maar de sfeer is wel wat anders dan in de boeken hoewel Simon de Waal het scenario heeft geschreven. In de serie moeten Van Opperdoes en Jacob erg aan elkaar wennen maar dat ze het niet met elkaar kunnen vinden valt wel mee gelukkig. Het is op zich wel net als in de boeken: Van Opperdoes doet alles op zijn oude vertrouwde manier terwijl Jacob van moderne snufjes houdt. De Jacob in de serie doet alles volgens het (les)boekje.
Renate

Bericht door Renate »

Ik heb er niet naar gekeken, omdat ik een te grote afkeer van de programma onderbrekende reclameblokken met allerlei schreeuwerige reclames heb.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Moet je nagaan wat een fan ik ben. Ik heb al dat afschuwelijks getrotseerd om te kunnen kijken. ;)
Renate

Bericht door Renate »

Ik doe dat dus niet meer. Ik geeft toch al de voorkeur aan boeken boven TV-series.

Ik zie al zoveel politieseries op de Duitse TV. Ongeveer 2 per dag, behalve in het weekend en op dinsdag 3. Daar zitten ook wel reclameblokken in, een per aflevering, maar die zijn kort en niet zo schreeuwerig, al krijg je wel de indruk dat men in Duitsland vreselijk met de gezondheid bezig is. Een stuk of 5 reclames voor geneesmiddelen per reclameblok is heel gewoon.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, het is jammer al die reclame. Ik stoor me daar ook vaak mateloos aan. En dan zit er ook nog heel veel sluikreclame in de series zelf.
Renate

Bericht door Renate »

Aan die sluikreclame stoor ik me minder. Dat men bij De Cock regelmatig een flesje Yakult nuttigde, daar viel nog wel overheen te kijken (het is wel blijven hangen), maar die reclameblokken, waarbij ik steeds de neiging krijg om weg te zappen naar een andere zender, waar dan natuurlijk ook net een reclameblok bezig is, vind ik vreselijk. Dan nog liever een pagina reclame in een boek (ja, ik heb een paar boeken met een advertentie, naar ik meen van een Duitse bank).
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ze hebben nu wat nieuws in de reclameblokken. Dan lijkt het net alsof het programma weer begint en dan komt er ineens nog een blokje reclame. Erg vervelend. Een advertentie in een boek vind ik zelf niks.
Renate

Bericht door Renate »

Dat lijkt me ook irritant. Ik heb een paar Duitse boeken, waar een pagina met een advertentie in zit. Echt rampzalig vind ik dat niet.
Renate

Bericht door Renate »

Het tweede boek van Baantjer en de Waal heb ik nu ook uit. Het blijft naar meer smaken, hoewel het wel erg luchtig is en de aanwezigheid van de overleden vrouw van Peter Opperdoes me een beetje op de zenuwen begint te werken, zeker als ze gebeurtenissen aan gaat kondigen.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Misschien moet je de aanwezigheid van de overleden vrouw van Van Opperdoes zien als een stem uit het onderbewustzijn. De twee zijn jarenlang getrouwd geweest en zo met elkaar vergroeid dat hij haar stem nog steeds hoort. Als je het op die manier bekijkt dan is het niet zo zweverig.
Renate

Bericht door Renate »

Zo zou ik het wel kunnen zien, als ze niet op bepaalde momenten gebeurtenissen aankondigt, zoals aan het begin van het tweede boek de komst van een mooie vrouw. Dat is iets waar ik moeite mee heb. Als het alleen een stem uit het onderbewustzijn is, kan ik er meer mee. Ik heb dan ook geen moeite met opmerkingen over het feit dat hij bepaalde uitnodigingen misschien toch aan moet nemen.
Plaats reactie