Danielle Bakhuis - De executie (14+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Marjo

Danielle Bakhuis - De executie (14+)

Bericht door Marjo »

Colette Zwart steekt haar rechterhand in de lucht en telt af. 'Kandidaders, in vijf…'
Hoe kun je nou de doodstraf krijgen voor zoiets? Je gaat nog niet dood, Charlotte. Dit is krankzinnig. Het is allemaal show, niet echt.
'Vier.'
Niet nu. Nog niet.
'Drie.'
Je gaat niet dood.
'Twee.'
Jegaatnietdoodjegaatnietdoodjegaatnietdood.
'Een.'

Het is 2048. Het Collectief is aan de macht. Om het land staat een Muur en de levens van alle inwoners zien er hetzelfde uit. Ze dragen dezelfde kleding, wonen in dezelfde huizen en eten iedere avond dezelfde maaltijd. Dat maakt iedereen gelijk, en het leven zorgeloos en voorspelbaar. Maar wie een misstap begaat, wordt keihard afgestraft. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren hangend in kooien boven een onpeilbare diepte terechtgesteld. Tijdens een spectaculaire show die live op televisie wordt uitgezonden, krijgen vijf tieners nog één kans om zichzelf te redden. Bij vier van hen zullen de bodems onder hun kooien worden weggeklapt. Het Collectief beslist wie er overblijft. Welkom bij De executie. Deze aflevering wil je niet missen!

Een van de leestips van de Jonge Jury. Superspannend, ik heb het in een ruk uitgelezen! Ik dacht even dat het een beetje saai ging worden omdat er vijf kandidaten zijn en je nadat er twee van hen aan de beurt geweest zijn, denkt te weten hoe het concept in elkaar zit. Maar niks: Bakhuis verzint daar wel wat op!
En tegelijk een nadenkertje, zoals Danielle Bakhuis in een naschrift ook aangeeft.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Danielle Bakhuis - De executie (14+)

Bericht door Dettie »

Dit is een van de weinige boeken die me echt niet trekt, sorry.

Het viel me al op dat de boeken van de Jonge Jury best wel thrillerachtig zijn. Eigenlijk wel jammer maar ik snap ook wel dat jongeren dit leuk vindt.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ja, dit is een hele andere soort boeken dan bij de Thea Beckmanprijs. 'de geur van groen' is overigens geen thriller.
'IJzerkop' en 'het geheim van de gouden regen' ook niet, denk ik.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee, die boeken had ik ook uitgezocht als eventueel wél lezen haha.
De rest hoeft voor mij niet zo.

Dettie
Plaats reactie