Ali Smith - Herfst

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Ali Smith - Herfst

Bericht door berdine »

Samenvatting: De 101-jarige Daniel Gluck en de 32-jarige Elisabeth hebben een bijzondere vriendschap. Elisabeth leerde Daniel kennen toen ze acht was. Hij was haar buurman, en deze belezen, enthousiaste kunstverzamelaar nam haar mee in zijn wereld van kunst en literatuur. Als Elisabeth naast een slapende Daniel in het verzorgingshuis zit, dringt de betekenis van de gesprekken die ze als kind met hem had tot haar door. Van hem leerde ze wat het leven waardevol maakt, en hij voedde ook haar belangstelling voor kunst, met name voor de popartkunstenares Pauline Boty over wie ze haar afstudeerscriptie heeft geschreven.
Daarnaast kijken we mee met de surreële ijldromen van Daniel, waarin tijd, ruimte, taal en natuur door elkaar heen spelen. De meest hilarische pagina's zijn gewijd aan Elisabeths benadering van alledaagse beslommeringen, waarin Ali Smith met grimmige ironie de kille politieke verhoudingen na de Brexit en de dolgedraaide bureaucratie aan de kaak stelt. Herfst is met vaart en humor geschreven, maar stemt ook tot nadenken over onze moderne tijd. Het is een inspirerende ideeënroman over een innige vriendschap.

Erg mooi, maar ook anekdotisch en verwarrend. Ali Smith verstaat de kunst te schrijven zonder alles te zeggen. Veel associatieve en onafgemaakte scènes. Afwisselend beschrijvend, humoristisch, bloedserieus, surreëel en filosofisch bestrijkt ze alle gebieden die je je voor kunt stellen. Geen gemakkelijk boek.
Marjo

Re: Ali Smith - Herfst

Bericht door Marjo »

Ik las hier over in de krant. Horen de boeken herfst, lente en verder wel bij elkaar?
Misschien dat ik het toch eens probeer.
berdine

Bericht door berdine »

Volgens mij horen ze wel bij elkaar maar ik denk niet qua verhaal, voor zover er verhaal in zit. Misschien wat de stijl betreft?
Dit boek is ook soms ook lastig te begrijpen als je niet weet hoe een bepaald tv-programma in elkaar zit (wist ik niet, dus maar gewoon overheen gelezen) en van de toespelingen op Christine Keeler begrijp je als jeugdige lezer waarschijnlijk ook niets. Je hebt er echt een computer bij nodig. Levert dan ook weer leuke afbeeldingen van het werk van Pauline Boty op.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dit staat op de flaptekst van Lente

De nieuwe roman van Ali Smith, Lente, is een zeldzaam meesterwerk, dat deel uitmaakt van de (los van elkaar te lezen) seizoenencyclus, een van de origineelste literaire series van onze tijd.

Het lijkt me een prachtige serie! Ik heb deze boeken helemaal gemist...
Dank voor de beschrijving Berdine.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Die beschrijving is de algemene flaptekst hoor. Ik geef enkel een beetje commentaar....
Plaats reactie