Sándor Márai - De erfenis van Eszter

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Sándor Márai - De erfenis van Eszter

Bericht door berdine »

Samenvatting: De charmante Lajos, de geliefde van Eszter, wordt door iedereen op handen gedragen. Maar Lajos is een leugenaar, een bedrieger en een dief. Hij neemt Eszter bijna alles af, verraadt haar met haar zus en verdwijnt uit haar leven.
Twintig jaar leidt Eszter vervolgens een teruggetrokken bestaan. Haar oude wonden helen heel langzaam. Maar dan dient Lajos zich weer aan. Hij maakt er geen geheim van dat hij uit is op het laatste wat ze nog bezit. En hoewel Eszter wordt geholpen door vrienden die weten wat hij haar heeft aangedaan, gebeurt wat er gebeuren moet. Wat twintig jaar daarvoor in gang werd gezet, krijgt nu zijn onvermijdelijk afloop.
"Andere mensen liegen omdat dat hun natuur is, omdat hun belangen dat voorschrijven of door een plotselinge ingeving. Maar jij liegt zoals de regen valt: jij kunt liegen met tranen en met daden. Dat moet heel moeilijk zijn. Soms denk ik echt dat jij een genie bent... een geniale leugenaar."
Na twintig jaar komt Lajos één dag terug naar Eszter. Zij weet dat haar voormalige geliefde haar opnieuw zal bedriegen en dat zijn bedrog haar ondergang wordt. Wat is het dat hen bindt? Waarom verzet Eszter zich niet?

Ja waarom verzet Eszter zich niet? Waarom is ze zo fatalistisch? Alleen vrouwen kunnen dat begrijpen, laat de auteur Eszter zeggen, maar deze vrouw begrijpt het niet. En als ze met die passieve houding nou alleen zichzelf zou treffen, het zij zo, maar waarom ook haar trouwe Nunu mee nemen in haar val? Onbevredigend, maar wel weer goed geschreven boek, waarin enkel het gegoochel met de tijd uit de toon valt. Heeft ze Lajos nou 15 of 20 jaar niet gezien?
Marjo

Re: Sándor Márai - De erfenis van Eszter

Bericht door Marjo »

Het ziet er nu wel heel erg saai uit zonder reacties, alsof we nooit reageren, maar ja, ik voel me toch ook niet geroepen om overal iets bij te gaan zetten...
berdine

Bericht door berdine »

Als het goed is gaat het wel over!
Ik weet mijn reacties bij boeken die hier al stonden niet meer precies terug te halen. Dus dat laat ik ook maar zo.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De erfenis van Eszter heb ik ook gelezen, bijna alle boeken van Sándor Márai overigens.
Gloed blijft het mooiste vind ik, maar ook Kentering van een huwelijk was zeer de moeite waard.

De erfenis van Eszter staat me niet zo goed meer bij, volgens mij waren daar heel mooi geschreven gedeeltes in, maar niet alles was even fraai. Márai kon soms erg uitweiden over dingen, buiten het verhaal om.

Dettie
Plaats reactie