Melinda Haynes - Moeder van Pearl

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Melinda Haynes - Moeder van Pearl

Bericht door berdine »

Samenvatting: 1956 wordt een jaar dat beslissend zal zijn voor diverse inwoners van het stadje Petal in het diepe Zuiden van de VS. Valuable Korner, de vijftienjarige dochter van een prostituee, wordt verliefd op Jackson McLain. Als Valuable in verwachting blijkt te zijn (van Pearl) en Jackson met zijn ouders uit het stadje wegtrekt, zoekt ze steun bij Joody Two Sun, een wat excentrieke helderziende vrouw. Ze maakt tevens kennis met Joody's geliefde, Even Grade, een 28-jarige zwarte man die als wees is opgegroeid. Valuable, in zekere zin ook een wees, vindt in Even Grade een metgezel. Beiden zijn in hun hart op zoek naar het gezinsleven dat zij zelf moesten missen.

Prachtige roman over identiteit en lotsbestemming. Blank en zwart in die tijd in het zuiden van de Verenigde Staten, dat was een precaire situatie. De ene zwarte probeert boven zijn huidskleur uit te stijgen, de andere graaft diep naar zijn wortels. De ene blanke worstelt met schuldgevoel en de andere leeft er maar op los.
Het kost soms wat moeite om het verhaal te volgen omdat je details krijgt voorgeschoteld die pas na een aantal bladzijden betekenis krijgen. Gewoon doorlezen dus. Daarnaast is de naam Even best storend, omdat die vaak aan het begin van een zin staat en je dan "eventjes/ een kort moment" leest i.p.v. de eigennaam. Maar ja, hij heet nou eenmaal zo. Ikzelf zou de achternaam Grade niet vertaald hebben met Grond - het heeft te maken met het briefje dat de moeder bij de vondeling achterliet - maar het opgelost hebben met een voetnoot. De verschillende verhaallijnen worden mooi vervlochten en het boek bevat meerdere "oef"-momenten. Alle personages zijn bijzondere mensen met goed uitgewerkte karakters. Samen met de mooie natuurbeschrijvingen maakt dit een rijk boek. Zeer aanbevolen!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Melinda Haynes - Moeder van Pearl

Bericht door Dettie »

Oei dat gebeurt niet vaak dat je zó enthousiast bent! Het is een flink boek zie ik bij Bol, 648 pagina's.
Zelf heb ik vaak dat dikke boeken me te langzaam gaan omdat er zo enorm veel uitgebreide beschrijvingen bij staan van kleding, omgeving, huizen enz. Dat haalt me dan uit het verhaal.

Is dat in dit boek ook het geval? Omdat je het hebt over goed uitgewerkte karakters en mooie natuurbeschrijvingen. Of zijn ze niet héél uitgebreid?

Dettie
berdine

Re: Melinda Haynes - Moeder van Pearl

Bericht door berdine »

Mijn boek heeft 543 pagina's. Waar dat grote verschil tussen de edities vandaan komt weet ik niet. De bladspiegel is bepaald niet krap en de het boek heeft een paperbackformaat.
Nee het is niet te dik. Er zijn veel verschillende verhaallijnen die elkaar gaan kruisen en meerdere hoofdpersonen die afwisselend aandacht krijgen. De hoofdstukken zijn niet al te lang met daarin ook witregels waarna er geswitcht wordt naar een ander personage. De opzet is zo'n beetje als in "Lichte jaren". De stukjes zijn wel wat langer en zeker literairder.
Plaats reactie