Colm Tóibín - Het huis van de namen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Colm Tóibín - Het huis van de namen

Bericht door berdine »

Samenvatting: Klytaimnestra heeft veel moeten doorstaan. Haar man heeft haar kind, haar mooie oudste dochter, geofferd aan de goden, en zij heeft hem niet kunnen tegenhouden. Hoe kan ze dit ooit te boven komen? En hoe zullen haar andere twee kinderen reageren op deze ontwrichtende gebeurtenis? Eén ding neemt ze zich voor: haar man zal dit met de dood moeten bekopen.

Wat begint als een hoogwaardige literaire roman, ontaardt na het eerste deel - geschreven in de ik-vorm vanuit Klytaimnestra - in een knullig en kinderlijk verhaal in de derde persoon over Orestes en Elektra. Verder in het boek komt Klytaimnestra opnieuw aan het woord en schiet de kwaliteit onmiddellijk weer de hoogte in om in mineur te eindigen met de lotgevallen van Orestes. Hier kan ik met mijn pet niet bij!
Marjo

Re: Colm Tóibín - Het huis van de namen

Bericht door Marjo »

Dat is inderdaad vreemd. Het is niet zo dat aangegeven wordt dat er een andere verteller is en dat het expres zo geschreven is? Maar dan zou jij dat wel weten. Raar...
berdine

Bericht door berdine »

Colm Tóibín levert boeken van verschillende kwaliteit, maar ik heb nog nooit zo'n verschil in één boek aangetroffen. Het is alsof hij zich alleen met Klytaimnestra kon identificeren, maar het verhaal van haar kinderen moest ook verteld worden.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik heb nog nooit iets van hem gelezen, moet ik bekennen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ha, in gedachte riep ik al gelijk, jawel Marjo! Tóibín staat op de site! Maar Joanazinha, Berdine, Annemarie en ik hebben Tóibín gelezen, jij dus inderdaad niet haha. (eigenwijs ben ik hè)
Ik vond Nora van hem wel een prachtig boek overigens.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Nora, Brooklyn, De meester, In lichterlaaie, allemaal prachtig, maar Het verhaal van de nacht heb ik weggedaan en De lege familie kon ik ook niet zo waarderen. Het zuiden, een oudje, staat nog in mijn kast. Ik kan me het verhaal niet herinneren, maar ik heb het bewaard en later andere boeken van hem gelezen, dus dat vond ik vast ook mooi.
Plaats reactie