Samenvatting: 'Een afgedane zaak' laat zich lezen als een detectiveroman. Er vindt een reeks misdaden plaats rond een bejaardensoos in het postcommunistische Praag. Naarmate het verhaal vordert, wordt de lezer steeds meer verrast door de vorm van het relaas. In het nawoord beschrijft Jean Montenot dit boek als een 'metafysische thriller'. Er is sprake van een schaakspel tussen de auteur en de lezer. Zodra de lezer de intenties van de schrijver denkt te begrijpen, zijn alle stukken alweer verzet. Pasverworven zekerheden maken plaats voor alsmaar bredere vraagstukken: 'Is het mogelijk betekenis te geven aan alles wat zich voordoet in iemands bestaan?' De lezer zou zich zelfs ook kunnen afvragen: 'Wie is Jean Montenot eigenlijk?'
'Een afgedane zaak' is aan de andere kant een bijtende satire op de moderne Tsjechische maatschappij.
Als je dit boek niet leest als een detective valt er heel veel te genieten. Wil je de lopende zaken van inspecteur Lebeda wél oplossen, voor zover mogelijk dan, dan zul je álle details moeten onthouden om tot een reëel vermoeden van een oplossing te komen. Het nawoord van Jean Montenot (die toch niet een alter ego van Patrik Ouředník lijkt te zijn) vond ik erg verhelderend. Daarbij heb ik wel over alle moeilijke woorden heen gelezen.
Een paar van mijn vermoedens klopten wel met één van de theorieën van Montenot, maar van andere zaken had ik de bewuste details niet onthouden.
Het boek bevat veel ironische kritiek op het wezen van de Tsjech en de moderne maatschappij.
Een heerlijk boek om gewoon over je heen te laten komen en niet al te veel moeite te doen om alles te verklaren en de onopgeloste zaken gewoon te laten zijn. De inspecteur heeft ze wél opgelost. Dat is voor mij voldoende.
Patrik Ouředník - Een afgedane zaak
Re: Patrik Ouředník - Een afgedane zaak
Een paar van mijn vermoedens klopten wel met één van de theorieën van Montenot, maar van andere zaken had ik de bewuste details niet onthouden.
En dat is heel wat voor jou, want je leest altijd erg in detail.
Dettie
En dat is heel wat voor jou, want je leest altijd erg in detail.

Dettie
Re: Patrik Ouředník - Een afgedane zaak
Het detail was klein en dit is een boek met heel veel raadsels. Dan ben je meer bezig met de grote lijnen. Ik onthou echt niet alles!