Cees Pols - De Hef ziet alles

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Marjo

Cees Pols - De Hef ziet alles

Bericht door Marjo »

De omslag zegt: Rotterdam, het jaar 2000. Na een succesvolle carrière in het buitenland keert Ruurd terug naar het Katendrecht waar hij opgroeide. Als hij door 'Zuid', het centrum en langs de hoge Hefbrug zwerft, komen zijn herinneringen aan de zeelui, de hoeren en de havenwerkers weer tot leven. Om in het reine te komen met zijn jeugd wil Ruurd contact zoeken met zijn ouders, die hij al jaren geleden uit het oog verloren is. Maar voordat daar een opening kan komen, dringen de herinneringen aan de pijnlijke breuk met zijn tweelingbroer Frans zich aan hem op. Er is geen andere uitweg meer: Ruurd zal het noodlottige conflict dat hem destijds van zijn huis en haard verdreef, onder ogen moeten zien. Hij wordt gedwongen de balans van zijn leven op te maken. Tot zijn verrassing ervaart hij dat de rol die De Hef daarbij speelt groter is dan hij ooit voor mogelijk hield. Een indringende roman over een levenslange zoektocht naar geborgenheid en erkenning.

Ik maak geen echt verslag, maar wil wel even mededelen dat ik dit boek met veel plezier heb gelezen. Vanwege de geschiedenis natuurlijk, ik zou meteen de plek willen gaan bekijken. Gelukkig is dat te ver, en dan lees ik achterin dat niet alles op feiten gebaseerd is. De haven van Rotterdam wel, en de Hef ook, maar die is in de revisie, en dat gaat nog even duren!
Daarnaast is er een verhaal over twee broers, die al vanaf de geboorte aan verkeerde start maken, dat kan alleen maar fout aflopen..
Renate

Re: Cees Pols - De Hef ziet alles

Bericht door Renate »

Klinkt als een interessant boek. De bibliotheek heeft het, al is het momenteel niet thuis. Het is misschien ook wel iets voor m'n vader, die zichzelf als een echte Rotterdammer beschouwt. Rotterdam is wel mijn geboortestad en ik kom er nog wel regelmatig, maar ik zie me (ondanks een vage liefde voor Feyenoord) niet als een Rotterdammer. Thuis is waar ik ben, niet waar ik geboren ben.
Marjo

Bericht door Marjo »

En de Hef ligt weer...
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Leuk hoor, het is ook wel een heel bijzonder brug.

Hier kun je over de restauratie en onderhoud van de brug lezen met rechts aanklikbare foto's.

http://www.rotterdam.nl/grootonderhoudhef

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Altijd leuk zijn ook die toevoegingen die jij hier geeft!!
Plaats reactie