Dimitri Verhulst - Spoo pee doo
Dimitri Verhulst - Spoo pee doo
Dimitri Verhulst begon aan de roman na de aanslagen in Parijs, des te urgenter werd het boek na de aanslagen in Brussel. Verhulst: ‘Terreur is niet blind, sterker nog, hij heeft het gemunt op onze westerse verworvenheden. Hebben we onze monsters zelf gevoed? De urgentie aan antwoorden en oplossingen kan niet worden ingelost, wel kunnen wij de aanslagen van gruwel beantwoorden met aanslagen van schoonheid, aanslagen van literatuur. De inkt moet vloeien, omdat ook hem de droogte dreigt te worden opgelegd.’
Gratis te downloaden tot 26 oktober https://dimitriverhulst.wetransfer.com
'Aanslagen van schoonheid, aanslagen van literatuur'.
Ik heb het boek geluisterd, en ik geef het onmiddellijk toe: Verhulst is goed op dreef en weet het met zijn woordenschat nog steeds te verbazen. Zijn taal is bloemig, fantasierijk, en eigenlijk veel te mooi voor het verhaal. Het verhaal speelt in kroegen. De hoofdpersoon dwaalt van de een naar de andere gooit zich vol, bier, wijn, gin, het maakt niet uit. Drugs? Ook goed? En zijn er vrouwen, nou die mogen mee feesten. Dan krijgt hij via de televisies in de bars de beelden te zien van een aanslag op Schiphol. Steeds meer doden, en hij zuipt gestaag door, terwijl zijn eigen vrouw thuis zit te wachten.
Je moet laten zien dat we ons niet laten kisten, zegt de ik-figuur. Wij vieren feest, wij blijven ons eigen leven leiden, en ze zullen ons er niet onder krijgen.
Het is een erg grof en platvloers geschreven verhaal. Ik heb het nu gehoord, hoef het niet nog eens te lezen.
Gratis te downloaden tot 26 oktober https://dimitriverhulst.wetransfer.com
'Aanslagen van schoonheid, aanslagen van literatuur'.
Ik heb het boek geluisterd, en ik geef het onmiddellijk toe: Verhulst is goed op dreef en weet het met zijn woordenschat nog steeds te verbazen. Zijn taal is bloemig, fantasierijk, en eigenlijk veel te mooi voor het verhaal. Het verhaal speelt in kroegen. De hoofdpersoon dwaalt van de een naar de andere gooit zich vol, bier, wijn, gin, het maakt niet uit. Drugs? Ook goed? En zijn er vrouwen, nou die mogen mee feesten. Dan krijgt hij via de televisies in de bars de beelden te zien van een aanslag op Schiphol. Steeds meer doden, en hij zuipt gestaag door, terwijl zijn eigen vrouw thuis zit te wachten.
Je moet laten zien dat we ons niet laten kisten, zegt de ik-figuur. Wij vieren feest, wij blijven ons eigen leven leiden, en ze zullen ons er niet onder krijgen.
Het is een erg grof en platvloers geschreven verhaal. Ik heb het nu gehoord, hoef het niet nog eens te lezen.
Re: Dimitri Verhulst - Spoo pee doo
Ik kreeg het (ongevraagd) toegestuurd en ben begonnen met lezen. Het is inderdaad een en al gescheld, gemopper enz.
Herman Brusselmans is er een bescheiden schooljongetje bij (vind ik) ... en dat wil wat zeggen
Dettie
Herman Brusselmans is er een bescheiden schooljongetje bij (vind ik) ... en dat wil wat zeggen
Dettie
Ik laat het dan maar voorbij gaan....
Ik sla deze ook over.
Ik hoorde hem op tv, daar vond ik hem niet echt genuanceerd over het onderwerp van het boek, in een interview dat ik later in de krant las, weer wel, maar voor het boek is genuanceerd niet echt de goede term begrijp ik?
ik moet het boek nog uitlezen Willeke, het begin is niet erg aantrekkelijk. Bovendien ben ik niet echt een liefhebber van de boeken van Verhulst, uitzonderingen daargelaten.
Problemski hotel vond ik prachtig.
Madame Verona vond ik ook wel wat hebben
en De laatste liefde van mijn moeder vond ik ook erg goed.
het is vooral het afzetten, de taal die me soms tegenstaat van Verhulst. terwijl ik wel geloof dat alles heel zuiver en puur geschreven wordt door hem.
Dus wie weet mag/kan ik niet zo oordelen over zijn schijven als ik nu doe. Hij schrijft over wat hem bezighoudt en wie ben ik om daar over te oordelen.
Dettie
Problemski hotel vond ik prachtig.
Madame Verona vond ik ook wel wat hebben
en De laatste liefde van mijn moeder vond ik ook erg goed.
het is vooral het afzetten, de taal die me soms tegenstaat van Verhulst. terwijl ik wel geloof dat alles heel zuiver en puur geschreven wordt door hem.
Dus wie weet mag/kan ik niet zo oordelen over zijn schijven als ik nu doe. Hij schrijft over wat hem bezighoudt en wie ben ik om daar over te oordelen.
Dettie
Zijn taal blijft prachtig, erg bloemrijk. Maar ja, dat kan dus ook zo zijn hebben als je grof bent.
De hoofdpersoon zet de bloemetjes uitgebreid buiten terwijl het nieuws bij hem binnenkomt. Ik dacht er toch uit te begrijpen dat hij vond dat terroristen niet mogen winnen: als hij een feestje wil bouwen, zal hij zich niet laten tegenhouden door een stelletje kl..
Dat Verhulst dat ook anders had kunnen duidelijk maken, tja, dat denk ik wel. Maar als je weet hoe zijn jeugd was, weet je ook dat een verhaal als dit hem op het lijf geschreven is.
De hoofdpersoon zet de bloemetjes uitgebreid buiten terwijl het nieuws bij hem binnenkomt. Ik dacht er toch uit te begrijpen dat hij vond dat terroristen niet mogen winnen: als hij een feestje wil bouwen, zal hij zich niet laten tegenhouden door een stelletje kl..
Dat Verhulst dat ook anders had kunnen duidelijk maken, tja, dat denk ik wel. Maar als je weet hoe zijn jeugd was, weet je ook dat een verhaal als dit hem op het lijf geschreven is.
O..., nu weet ik weer waarom ik het boek niet heb gedownload. Ik trof het papieren boek laatst in de boekenkast van de AH. Ik waag een voorzichtige poging maar waarschijnlijk gaat het deze week nog terug naar de AH.
Nou, ik vond het niet zo grof als Godverdomse dagen, wel erg platvloers. Ik heb het wel uitgelezen, het is niet zo dik. Het verhaal is ook maar dun en erg veel aandacht wordt er niet besteed aan die aanslag. Ik bedoel: het verhaal is niet bepaald een aanklacht tegen aanslagen en de manier waarop we ons ertegen verzetten. Het is slechts een bijkomstigheid, een excuus om maar door te zuipen.
In elk geval hoefde het niet in mijn boekenkast en bij de AH nam een andere boekenzoeker het enthousiast van me over...
In elk geval hoefde het niet in mijn boekenkast en bij de AH nam een andere boekenzoeker het enthousiast van me over...
Ha nou, dan weet ik dat ik het zeker niet hoef te lezen. In sommige boeken zet hij mensen prachtig neer met al hun voors en tegens, maar ik heb een erge hekel aan platvloersheid. Dat haalt alles naar beneden. Daarom vind ik Brusselmans ook niet altijd goed. De ene keer schrijft hij een goed verhaal de andere keer is het alleen maar knokken, motor rijden en zuipen.
Dettie
Dettie