Joensuu Matti Y: De honger naar liefde

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Inge

Joensuu Matti Y: De honger naar liefde

Bericht door Inge »

"De honger naar liefde" is niet alleen een spannende detective maar ook een verhaal over liefde.
Liefde die hoop geeft maar ook liefde die pijn doet. Liefde tussen ouders en kinderen, "liefde" tussen collega's.
De verhaalstijl doet me een beetje denken aan de stijl van Murakami.

Net als in "het duivenritueel" is het hoofdpersonage iemand die waanideeën heeft.
Asko alias Tweety, meester in het openen van sloten, denkt in de eerste plaats dat hij een vogel is. Maar hij denkt ook dat hij onzichtbaar en geluidloos is. Hij denkt dat, als hij "inbreekt", hij onopgemerkt blijft. Hij is dan ook verwonderd als hij steeds vaker betrapt wordt. En toch kan de politie geen sporen vinden en kunnen de slachtoffers hem enkel beschrijven als klein en mager, een spichtig gezicht en gekleed in grijze of kleurloze kleren.

Inspecteur Harjunpää, privé in de problemen doordat zijn dementerende vader plots bij hem opgedoken is, professioneel in de problemen omdat hij zijn job, de corruptie en de politiehervormingen beu is moet dus op zoek naar een soort "spook".

Dit boek vind ik een aanrader. Het is spannend, realistisch maar ook diepgaand.
Annemarie

Re: Joensuu Matti Y: De honger naar liefde

Bericht door Annemarie »

Zijn dit de enige twee boeken die naar het Nederlands zijn vertaald? Volgens Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Matti_Yrj% ... A4_Joensuu) heeft deze auteur 11 boeken geschreven maar zijn er (nog) maar twee naar het Nederlands vertaald. In 2000 en 2008 dus ik vrees dat het hierbij blijft. Als ik jouw mening (en die van Renate) lees Inge dan is dat erg jammer.
Inge

Bericht door Inge »

Er moeten er dan zeker al 3 vertaald zijn want bij Renate in de bib hadden ze nog een ander...Ik dacht de ijzeren kamer?

En ja is inderdaad jammer dat er dan niet meer vertaald zijn. De 2 boeken die ik van deze schrijver gelezen heb bevielen mij heel goed.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Mijn bieb heeft inderdaad ook de IJzeren kamer. En Het duivenritueel. De honger naar liefde niet.
Plaats reactie