Bedankt voor dit heldere overzicht.
Als ik het goed begrijp is het hele eindexamen gefocused op één thema!
Of moeten ze hier uit kiezen?
Ik denk dan het laatste. Een thema kan zelfs meer dan genoeg zijn voor een eindexamen, als je het helemaal gaat uitdiepen.
Wat ik me wel afvraag Marjo en ik hoop dat dit niet voor jou kinderen geld (wat ik ook niet verwacht), is hoe de jeugd van tegenwoordig het vak geschiedenis op school rijmt met hun korte termijn geheugen, dat hun verleden niet verder gaat dan de laatste 10 jaar!
Trouwens hoe lang ze stof weten vast te houden, hangt ook heel erg van een interesse af. Hoewel ik zoals ik al zij een grote liefhebber en fanaat ben van geschiedenis (ook een trekje van een romanticus) is me van de algemene geschiedenis van de lagere school en voortgezet onderwijs bitterweinig bij gebleven! Ik ben bang dat dit toch de leeftijd is, dat je nog niet zo vatbaar bent voor zulke zaken. Bij mij is dat een lange rijpingstijd geweest.
Als de algemene geschiedenis gekend is, vindt ik het natuurlijk ook geen probleem dat iemand zich in de kleine geschiedenis verdiept, waarom zou ik, dat is de vrijheid die ieder mens gelukkig heeft.
Je hebt dat nog op school gehad, waaw, dat is kennis wat ze niet meer afnemen. Ik heb me dus al eerder hier in verdiept, dus ik had al die achtergrond voor dat ik het boek geen lezen. Maar dat is geen kennis die ik op school heb opgedaan. Over die korte en lang psalmgezangen, weet ik eerlijk gezegd nog niet zo gek lang. Ik vond het wel heel bijzonder toen ik er voor het eerst over hoorde en vooral dat dit tot twisten kon leiden!
Dat is voor een buitenstaander toch moelijk te begrijpen.
Dat zou een wel een grote winst zijn, als mensen door het lezen van het boek, aangezet worden om meer over het onderwerp te weten te komen. Bij mij werkt vaak wel op die manier; dat het ene boek me op het spoor zet van een ander boek of dat ik op internet opzoek ga en weer op andere boeken stuit. Vroeger was het de bib, nu is het internet geworden.
Groeten,
Roel
Marjo schreef:Onderwerpen voor het eindeexmaen geschiedenis van een van de kinderen :
* De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
* 1 1500-1800: Europese expansie en de VOC
* 2 1800-1870: Van VOC naar Cultuurstelsel
* 3 1870-1900: liberalisme en Ethische Politiek
* 4 1900-1949: De tijd van de wereldoorlogen: opkomend nationalisme
* 5 1949-1963: Van Nederlands-Indië naar Indonesië
Ik kan je verzekeren dat dit meer dan genoeg is, maar het geeft geen algemeen beeld zoals je dat zou wensen..Ze zijn afgestapt van "alles" zoals ik dat vroeger nog moest, en algemeen is te oppervlakkig. Ze kiezen dus een thema en hangen daar de onderwerpen aan op. (zie onder voor meer ingo)
Zelf vind ik het helemaal geen probleem als de aandacht gewekt wordt in het klein..zolang de achtergrond maar goed en duidelijk verteld wordt. Ik denk dat je om 'de psalmenoproer' te kunnen begrijpen inderdaad meer moet weten dat 't Hart vertelt. De achtergrond van hoe het geloof zich in de Nederlanden ontwikkeld heeft bijvoorbeeld, en de twisten die daarmee verband hielden.
Ik heb dat op school gehad, maar menig jonger persoon zal er niet veel van weten..maar misschien wekt dit boek de interesse?
En zo niet, dan hebben ze in ieder geval iets mee gekregen..beter een vogel..
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j9vv ... feusi#par3