Net uit en niet tegengevallen. Menno Lanting schetst hoe Nederland worstelde met het probleem van wezen, bejaarden en gehandicapten - iedereen die niet of onvoldoende kon werken om zichzelf te onderhouden. Zulke mensen werden vaak uitbesteed; tegen vergoeding nam iemand de verantwoording en zorg op zich en kon de bestedeling laten werken voor zover dat mogelijk was. De bestedeling moest maar afwachten waar en hoe hij of zij terecht was gekomen, inspraak werd niet gegeven. Het systeem kon heel goed werken maar was ook vatbaar voor misbruik. Geen nieuws dus.
Goed leesbaar en sluit goed aan bij de boeken van Wil Schakmann of bij Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen.
De Bestedeling - Menno Lanting
Re: De Bestedeling - Menno Lanting
Dankjewel! Ik heb bijna alle boeken van Wil Schakmann over de kolonies in Nederland gelezen en ook het Pauperparadijs. Deze komt zeker op mijn lijstje te staan.
Het is inderdaad vaak schrijnend hoe er met mensen die zichzelf niet zo goed konden redden, werd omgegaan. Ze hadden niets in te brengen.
Ik ga het boek zeker lezen!
Dettie
Het is inderdaad vaak schrijnend hoe er met mensen die zichzelf niet zo goed konden redden, werd omgegaan. Ze hadden niets in te brengen.
Ik ga het boek zeker lezen!
Dettie