Het eerste deel van de trilogie over de vrouwen van de Leeuwenhof 1 speelt in 1913, en gaat over de Zweedse Agneta, geboren in een machtige adellijke familie. Zij wil niet in het keurslijf dat voor haar uitgezet is: trouwen met een man die voldoet aan de maatstaven van haar familie en dan braaf de echtgenote spelen. Ze verlaat het landgoed om in Stockholm te gaan studeren. Kunstgeschiedenis. Ze schildert niet onverdienstelijk en samen met haar vriendin Marit strijdt ze voor vrouwenrechten.
Ook heeft ze er een vriend, Michael, over wie ze haar ouders niets vertelt als ze een enkel keer naar het landgoed terugkeert. Hij is 'maar' advocaat.
Als ze een telegram krijgt dat ze onmiddellijk naar huis moet komen omdat haar vader en haar enige broer een ongeluk hebben gehad, is dat het einde van haar vrijgevochten leventje in de stad. Van haar wordt verwacht dat ze het landgoed gaat beheren. Ze heeft het haar broer beloofd en en kan het ook niet over haar hart verkrijgen om het landgoed in vreemde handen over te doen. Maar Michael kan haar toch wel terzijde staan?
Als hij dat niet wil, betekent dat het einde van hun relatie.
Haar leven staat volledig op zijn kop.
In bijna 600 pagina's gebeurt heel veel: behalve over de rol van de vrouw - niet alleen de welgestelde adellijke vrouw - gaat het over de gevolgen van de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog. Het is een romantisch verhaal over het maken van keuzes tegen een historische achtergrond met een prima spanningsboog. Je blijft lezen...
Corinna Bomann - Agneta's erfenis
Re: Corinna Bomann - Agneta's erfenis
Een lekker tussendoor biebboek?
Het verhaal zelf is wel vaker verteld, in diverse variaties, maar oh wat kan het heerlijk zijn even te verdwijnen in het adellijke leven met alle ups en downs daarvan.
Dettie
Het verhaal zelf is wel vaker verteld, in diverse variaties, maar oh wat kan het heerlijk zijn even te verdwijnen in het adellijke leven met alle ups en downs daarvan.
Dettie
Vooral in het verzet daartegen!
Ik had dit boek op verzoek van iemand die geen lid is geleend, en toen dacht ik: ik lees het zelf ook even.
Ik had dit boek op verzoek van iemand die geen lid is geleend, en toen dacht ik: ik lees het zelf ook even.
Gelijk heb je! Zou ik ook doen. Soms is zo'n boek gewoon lekker.
Dettie
Dettie