Samenvatting: Wanneer een jonge agent Paula Spencer komt vertellen dat haar man door de politie is doodgeschoten, is ze slechts verbaasd dat het zo lang heeft geduurd. Aan de keukentafel overdenkt ze zeventien jaar huwelijk, drank en geweld. Ze bleef terugkeren naar haar echtgenoot, omdat ze ondanks alles van hem hield. Vloeiend, sexy, weergaloos en vlijmscherp: De vrouw die tegen de deur aan liep bewijst nogmaals hoe Roddy Doyle van het gewone dagelijks leven grootse literatuur weet te maken.
Aangrijpend verhaal, maar wel wat breed uitgesponnen. Paula en Charlo zijn stapelverliefd en trouwen jong. Al gauw zijn de wittebroodsweken voorbij en begint Charlo zijn vrouw ernstig te mishandelen. Paula blijft verliefd en blijft hem vergeven, zeventien jaar lang. Weg kan en wil ze niet, want er zijn inmiddels vier kinderen. Ze raakt aan de drank en ook mede daardoor vraagt geen enkele arts of verpleegkundige dieper door als ze weer eens met een arm uit de kom of een gebroken vinger langs komt. Als op een dag Charlo op een bepaalde manier naar hun oudste dochter kijkt en Nicola ook duidelijk bang van haar vader is, slaan bij Paula de stoppen door en komt ze eindelijk in verzet.
Roddy Doyle - De vrouw die tegen de deur aan liep
Re: Roddy Doyle - De vrouw die tegen de deur aan liep
Dat is een oudje! Ik heb het boek gelezen, maar...niet blijven hangen.
Oo ja, zo'n mooi verhaal. Krijg gelijk zin om het weer te lezen.
Ben een beetje verbaasd dat hij niet op de site staat.
ik kon die Paula af en toe wel wat doen, dat ze steeds maar bij hem bleef en de dingen toch weer goedpraatte, 'ze hield nou eenmaal van hem'.
Fantastisch boek. Ook vraag je je af of die verpleegkundigen en artsen nou écht niets zagen of geen zin hadden in gedoe.
Dettie
Ben een beetje verbaasd dat hij niet op de site staat.
ik kon die Paula af en toe wel wat doen, dat ze steeds maar bij hem bleef en de dingen toch weer goedpraatte, 'ze hield nou eenmaal van hem'.
Fantastisch boek. Ook vraag je je af of die verpleegkundigen en artsen nou écht niets zagen of geen zin hadden in gedoe.
Dettie
Dan hebben we het gelezen voor de site er was...
Ja dat zal het zijn Marjo. Ik meende dat ik het er met Tiba over gehad had. Maar dat kan ook Angela's Ashes zijn geweest. Ook Iers 
Dettie

Dettie
Ik heb 4 boeken van deze schrijver gelezen, waaronder dit boek, maar dat is al weer een tijd geleden, om precies te zijn in 2013.
Is het overigens niet vaak zo dat vrouwen bij de man die ze mishandelt blijven en het een en ander ook nog om de een of andere reden goed praten. Ze zijn bang om hun man te verlaten, bang voor wat er dan met de kinderen moet gebeuren, bang hoe men rond moet komen en hoe men de zorg voor de kinderen moet combineren met allerlei slecht betaalde baantjes, zeker als werk niet voor het opscheppen ligt en men nauwelijks relevante werkervaring heeft.
Is het overigens niet vaak zo dat vrouwen bij de man die ze mishandelt blijven en het een en ander ook nog om de een of andere reden goed praten. Ze zijn bang om hun man te verlaten, bang voor wat er dan met de kinderen moet gebeuren, bang hoe men rond moet komen en hoe men de zorg voor de kinderen moet combineren met allerlei slecht betaalde baantjes, zeker als werk niet voor het opscheppen ligt en men nauwelijks relevante werkervaring heeft.