Elizabeth Taylor - Hotel Claremont

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Re: Elizabeth Taylor - Hotel Claremont

Bericht door Marjo »

Een hele discussie over een boek dat ik niet eens zo zag zitten...hoewel ik daar wel helemaal van teruggekomen ben toen ik eenmaal er aan begon.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja heerlijk, ik zit erg te genieten van de discussie. Ik denk dat ik het vandaag nog een keer lees met deze discussie in mijn hoofd.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Kan je meteen naar de laatste zin kijken, die voor mij de kern van het boek weergeeft.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou ik ben al een heel eind op weg met de tweede lezing, maar ik zat gisteren lekker in het zonnetje te lezen en werd heel soezerig en... viel in slaap! (ouderdom haha)

Mrs Palfrey reageerde op een advertentie, waarin stond dat het hotel een uitstekende keuken had én verlaagde wintertatrieven.
Maar als Ludo zegt: "Dat zal behoorlijk wat kosten." Is het antwoord. "Ja, behoorlijk veel." (blz 38) Dus goedkoop is het hotel niet .
Maar opgemerkt wordt ook dat Londen veel gratis amusement heeft.

Verderop staat dat haar overleden man altijd zei
"Wees onafhankelijk, geef nooit toe aan melancholie en spreek je kapitaal nooit aan."
Ze had zich altijd aan die regels gehouden. Dus onbemiddeld is ze niet.

Mrs Arbuthnot heeft gekozen voor hotel Claremont omdat "Hotel Claremont was de laatste vrijheid die ze nog had."( blz 43)
Hotel Claremont was het hoogst bereikbare, Een verpleeghuis is nog duurder dan een hotel.

Jullie hebben wel gelijk dat ze zich alleen voelde:

Op pag 15 staat: Mrs. Palfrey wilde dolgraag haar plek vinden en geaccepteerd worden.
(Maar ze zegt wel wat ze denkt)

Het eten zorgde voor de onderbreking van de dag.

Blz 20. Mrs Palfrey voelt een stil verdriet om het wegblijven van Desmond. Ze voelt zich gekrenkt door zijn ongeïnteresseerde houding.
Alle andere bewoners krijgen wel bezoek (bezoek dat na afloop opgelucht weer wegging)

"s nachts voelt ze zich alleen (blz 21)

De twee vriendinnen die ze schrijft komen ook niet en 'ze begin zich steeds meer te voelen als Benson, de ex-bewoonster van Claremont. (bl 24)

De zondagen zijn zowel voor Ludo als de bewoners vreselijk.

Verder ben ik nog niet gekomen...

Met de komst van Ludo voelt ze zich wel gelijk minder alleen.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ze klampt zich een beetje vast aan die jongen, en die zit er niet echt op te wachten. Niet als er (ander) vrouwelijk schoon op zijn pad komt. Dan is mijn conclusie dat dit ook maar eenrichtingsverkeer was vanuit Mrs Palfrey.
Die eenzaamheid wordt niet zozeer uitgesproken als wel 'verbeeld'. Het is de sfeer die Taylor neerzet. Dat doet ze heel goed. Kleine zinnetje, een enkel woord. Geen lange klaagzangen.
Plaats reactie