Samenvatting: ‘Veranderingen’ van Elizabeth Jane Howard is het vijfde en laatste deel van ‘de Cazalets’ serie. Het is halverwege de jaren vijftig. De baronie is overleden, en met haar lijkt een heel tijdperk voorgoed verdwenen. Hoewel de oorlog al tien jaar achter de Cazalets ligt, voelen haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen nog steeds de naschokken ervan. Het familiebedrijf wankelt, maar de broers Hugh en Edward kunnen het sinds Edwards scheiding van Villy vrijwel nergens over eens worden, en Rupert is te aarzelend om de doorslag te geven. Edwards dochter Louise, inmiddels gescheiden, is de maîtresse van een rijke, getrouwde man. Haar nichten Polly en Clary proberen het huwelijk en moederschap te combineren met hun professionele ambities. Maar het is de opofferingsgezinde Rachel die voor de grootste uitdagingen zal komen te staan wanneer ook het voortbestaan van hun geliefde Home Place op het spel staat.
Jammer, het is nu definitief uit. Dit laatste deel, las ik, is veel later geschreven dan de eerste vier. Dat betekent dat Howard van alle Cazalets, op het moment dat ze ze opvoert een korte samenvatting van hun leven geeft. Als trouwe lezer weet je dat allemaal al en dat is even saai. Verder grijpt ze terug naar de korte stukjes per persoon zoals in het eerste deel, hetgeen wel weer prettig leest. Veel recensenten zijn dat blijkbaar vergeten, melden bovendien dat de voorgaande boeken trager waren dan dit. Niks van gemerkt. Ik ben door alle boeken heen gevlogen, de Cazalets voelden bijna als familie. Het laatste hoofdstuk waar de hele familie bijeenkomt om Kerst te vieren op Home Place staat nogal vol prietpraat, maar dan opeens komt er weer actie, waarvan de ontknoping helaas aan de fantasie van de lezer wordt overgelaten. We zullen het ermee moeten doen!
Elizabeth Jane Howard - Veranderingen
Re: Elizabeth Jane Howard - Veranderingen
Er komt vast nog een opvolger als het einde zo open blijft. Net zoiets als bij Downton Abbey ... Zou ook steeds de laatste aflevering zijn.
Dettie
Dettie
Ik vrees dat de auteur een paar maanden na deel 5 is overleden....
oh dat is jammer!
Dettie
Dettie