Samenvatting: In Uit liefde voor het leven vertelt Benoîte Groult op adembenemende wijze het verhaal van twee krachtige vrouwen die het lef hebben om hun lot in eigen hand te nemen. Marion ontmoet op een dag een woest aantrekkelijke Ier, Brian. Ze stort zich in een gepassioneerde affaire, ook tegen haar eigen verwachtingen in. Haar moeder Alice, ooit voorvechtster op het gebied van de vrouwenemancipatie, heeft zo haar eigen problemen. Ze is in de tachtig, maar weigert zich door haar leeftijd te laten hinderen.
Een verhaal over een paar tamelijk vervelende vrouwen, die problemen hebben met hun leeftijd. Koste wat kost probeert vooral Alice de schijn op te houden dat haar lichaam nog perfect functioneert. Marion vindt dat ze recht heeft op een buitenechtelijke relatie, terwijl ze haar man zijn avontuurtjes verwijt. Die laat zich dat nog aanleunen ook!
In het begin van het boek is de schikgodin Moïra aan het woord die een uiterst komisch relaas houdt over hoe de moderne vrouw pogingen doet om vooral niet oud te lijken. Dan gaat het verhaal van start met Alice, één van die vrouwen, die bijtend commentaar levert op wat er allemaal mis is met ouderdom en nog meer met de jeugd. Ik heb zitten schateren, al bleef ze er wel erg lang over doorgaan. Dan komt dochter Marion aan de beurt en is het helemaal uit met de pret. Die stort zich in een voor haar spannende, maar voor de lezer oersaaie relatie.
De arrogante en egoïstische dames irriteerden me steeds meer. Iedereen die niet denkt of handelt zoals zij wordt afgekraakt. Zelfs het geliefde zusje van Alice, dat tot een huissloof is gemaakt door die sul van een man van haar. Het idee dat zusje daar zelf geen moeite mee heeft komt niet in haar op. Nee, vrije vrouwen zijn het ideaal en wie het daar niet mee eens is is een sul.
Nee, dit was niets voor mij. Ik vond het een onevenwichtig boek.
Benoîte Groult - Uit liefde voor het leven
Re: Benoîte Groult - Uit liefde voor het leven
Dan is het niet zo gek dat ik het nooit uitgelezen heb...