Nicolas de Crecy - IJstijd (ballonstrip)
Nicolas de Crecy - IJstijd (ballonstrip)
Van internet geplukt (http://www.michaelminneboo.nl/2014/01/s ... -de-crecy/) want ik dacht een grafische roman te pakken te hebben, voor de uitdaging, maar dat is het dus niet, vandaar dat ik geen verslag maak.
Het is wel heel erg mooi, en een bijzonder verhaal. Over de collectie van het Louvre en het interpreteren van kunst, en vooral dat laatste is soms erg verrassend.
'In IJstijd is een kleine expeditie wetenschappers op zoek naar de overblijfselen van de Westerse beschaving na de Zondvloed, of hoe je de ecologische ramp ook wil noemen wanneer de wereld eenmaal onder water is komen te staan, waarna een nieuwe ijstijd is aangebroken. De wereld zoals we die nu kennen is onder een dikke sneeuw en ijslaag verborgen. De nieuwe generatie mens probeert sporen te vinden van hoe hun voorouders dachten en leefden.'
Het is wel heel erg mooi, en een bijzonder verhaal. Over de collectie van het Louvre en het interpreteren van kunst, en vooral dat laatste is soms erg verrassend.
'In IJstijd is een kleine expeditie wetenschappers op zoek naar de overblijfselen van de Westerse beschaving na de Zondvloed, of hoe je de ecologische ramp ook wil noemen wanneer de wereld eenmaal onder water is komen te staan, waarna een nieuwe ijstijd is aangebroken. De wereld zoals we die nu kennen is onder een dikke sneeuw en ijslaag verborgen. De nieuwe generatie mens probeert sporen te vinden van hoe hun voorouders dachten en leefden.'
Re: Nicolas de Crecy - IJstijd (ballonstrip)
Eh, Marjo. Is er verschil tussen een ballonstrip en een grafische roman? Ik heb me daar nooit in verdiept, maar ik meende dat het hetzelfde was.
Het verhaal klinkt inderdaad goed. Het is moeilijk om de werkelijke betekenis van dingen in het verleden te achterhalen. En je zult nooit weten of jouw interpretatie klopt, zelfs niet van feiten.
Het verhaal klinkt inderdaad goed. Het is moeilijk om de werkelijke betekenis van dingen in het verleden te achterhalen. En je zult nooit weten of jouw interpretatie klopt, zelfs niet van feiten.
De grens is wazig denk ik.
'Terwijl strips vroeger vaak gezien werden als inferieure lectuur die enkel voor kinderen bedoeld was en de leesluiheid bevorderde, heeft de graphic novel tegenwoordig dikwijls wel de status van een hoogwaardige en gewaardeerde kunstvorm. Vaak worden stripromans dan ook in dezelfde categorie ingedeeld als de literaire romans.'
Ik volg de indeling van de openbare bibliotheek, en die zegt bij dit boek 'ballonstrip'. Terwijl er bij de boeken 'van nul tot nu' staat: grafische roman. Of die ik ooit las van Craig Thompson: ook grafische roman.
'Terwijl strips vroeger vaak gezien werden als inferieure lectuur die enkel voor kinderen bedoeld was en de leesluiheid bevorderde, heeft de graphic novel tegenwoordig dikwijls wel de status van een hoogwaardige en gewaardeerde kunstvorm. Vaak worden stripromans dan ook in dezelfde categorie ingedeeld als de literaire romans.'
Ik volg de indeling van de openbare bibliotheek, en die zegt bij dit boek 'ballonstrip'. Terwijl er bij de boeken 'van nul tot nu' staat: grafische roman. Of die ik ooit las van Craig Thompson: ook grafische roman.
Op onze bieb is het ene boek van Thompson (Carnet de voyage) een "strip" en het andere (Een deken van sneeuw) een "ballonstrip". En IJstijd is ook bij ons een "ballonstrip". Misschien heeft de dikte van het boek er nog iets mee te maken, maar dan kloppen de benamingen niet bij onze bieb.
Carnet de voyage? 'Verslag in stripvorm'...
Nou ja, ze weten het zelf niet!
http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden ... cNovel.pdf
Nou, dat zet ik deze titel gewoon op de lijst met uitdagingen..
Nou ja, ze weten het zelf niet!
http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden ... cNovel.pdf
Nou, dat zet ik deze titel gewoon op de lijst met uitdagingen..
Het is toch een serieus verhaal, dus het lijkt me terecht.
Gelukkig mag het van jou..
Je had er toch nog een melding van gemaakt Marjo, (je meldde bij de het thema gebouwen dat je geen recensie geschreven had)
Dettie
Dettie
Hm, en ik ben er lovender over dan ik nu met alleen herinneringen ben!