S.J. Naudé - Het vogelalfabet

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

S.J. Naudé - Het vogelalfabet

Bericht door berdine »

Samenvatting: Als migrerende vogels trekken de personages in deze verhalenbundel rusteloos over de wereld: een muzikante reist drie continenten af om haar broers en zussen te zien, in een kunstenaarswoning in Milaan wordt een van de laatste Futuristische lawaaimachines getoond, en een man volgt zijn minnaar via Londen en Berlijn tot op een vervallen kasteel.
In Het vogelalfabet komen hun verhalen samen; allen zijn op zoek naar antwoorden die niet worden gegeven, naar troost, acceptatie, succes en liefde.

Mooie, maar deprimerende verhalen over mensen op zoek naar zingeving en liefde. Twee verhalen sluiten op elkaar aan (zij het niet zoals de Biblionrecensent denkt), de andere staan op zichzelf. Wel komen er een paar details en een personage terug in een ander verhaal, waardoor je toch het gevoel krijgt dat het om een roman gaat.
Een vrouw zet zich in voor arme aids-patiënten, maar loopt voortdurend tegen muren van corruptie en onverschilligheid op. Een muzikante keert na het opheffen van haar band terug naar Zuid-Afrika, bezoekt haar broers en zussen in verschillende landen, waar de een een nog uitzichtlozer leven leidt dan de andere, waarna zijzelf steeds dieper in een bodemloze put zakt. Een man keert terug naar huis om zijn stervende moeder bij te staan, maar wil zelf ook niet meer leven. De meeste verhalen eindigen onbeslist, maar met een vooruitzicht op nog meer ellende. Het was niet zo'n geschikte kost om te lezen voor het slapen gaan....
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: S.J. Naudé - Het vogelalfabet

Bericht door Dettie »

Nee, daar word je niet vrolijk van en voor een leuke droom is het ook niet bevorderlijk.
Dank voor je bevindingen, ik weet dat ik toentertijd twijfelde of ik het wel of niet wilde lezen. Niet dus... en nu weet ik het helemaal zeker.

Dettie
Plaats reactie