Samenvatting: In "Aftellen', het tweede deel in de Cazalet-serie van Jane Howard, schrijven we 1939, Hitler is net Polen binnengevallen. De vrouwen en kinderen Cazalet worden geëvacueerd naar Home Place. De idyllische tijd van spelletjes en uitgebreide feestmalen is voorbij. De tienermeisjes Louise, Polly en Clary worden snel volwassen onder invloed van zowel de omstandigheden op het wereldtoneel als de gebeurtenissen in hun eigen leven. Voor hun ouders verandert alles door de oorlog. Edward meldt zich bij de RAF, Rupert gaat naar de marine en wordt na Duinkerken in Frankrijk als vermist opgegeven. Hierdoor rust het hele familiebedrijf op de schouders van Hugh, die door zijn verwondingen uit de vorige oorlog zelf niet ten strijde kan trekken. En ondertussen wordt zijn geliefde Sybil getroffen door een mysterieuze ziekte.
Deel 2 is enigszins anders van opzet dan deel 1 "Lichte jaren". De korte stukjes worden nu afgewisseld met behoorlijk lange hoofdstukken vanuit het perspectief van een van de drie oudste meisjes (15 - 18 jaar). Verder is de stijl hetzelfde: veel aandacht voor details en traag voorbijgaande tijd. Een paar cliffhangers aan het eind en je kijkt alweer uit naar het volgende deel. Dat staat op het punt te verschijnen, maar dan duurt het nog een hele tijd voor de bieb het heeft. Die heeft het wel in het Engels, maar ik ben bang dat ik dan een hoop details ga missen, die het nou net zo leuk maken.
Het voorproefje van deel 3 aan het eind van het boek is alvast heel aangrijpend.
Elizabeth Jane Howard - Aftellen
Re: Elizabeth Jane Howard - Aftellen
Deel 3 Verwarring is deze week voor 5 euro als e-book te koop bij Libris.
Re: Elizabeth Jane Howard - Aftellen
Ik moet nog steeds Lichte jaren lezen... Geen tijd geen tijd. 
Dettie

Dettie