Sergio Bizzio - Razernij

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Sergio Bizzio - Razernij

Bericht door berdine »

Achterflap: José María, een migrant die in de bouw werkt, en Rosa, een dienstmeisje van het platteland, zijn stapelverliefd op elkaar. Maar als José María zijn bouwopzichter in een vlaag van woede doodt moet hij vluchten, ook weg van zijn geliefde. Hij verstopt zich op de zolder van de villa waar Rosa werkt en woont. Daar neemt zijn intense liefde nog grotere proporties aan op afstand, want Rosa weet van niets. Stilletjes bespioneert hij haar, hij volgt haar, hij kijkt toe als de zoon des huizes haar aanrandt en ziet hoe zij een verhouding begint en in verwachting raakt van een buurman aan wie hij een hekel heeft. Ondanks zijn zelfopgelegde gevangenschap lukt het José María nog twee mensen te vermoorden en als een vader van het zoontje te houden dat Rosa krijgt. Totdat hij door een razende koorts zo verzwakt raakt dat Rosa hem vindt.

Tot zover de achterflap. Die vertelt nog meer, maar dat raakt kant noch wal.
Intrigerende psychologische roman, ondanks de moorden geen thriller, met voldoende spanning om snel door te lezen. José María wordt voortdurend bijna betrapt en je weet niet hoe ver zijn jaloezie hem zal drijven. Hij sluipt door het huis, steelt voedsel en voert een aantal telefoongesprekken met Rosa via de tweede lijn in huis. Als gezelschap heeft hij enkel een grote rat. Zijn denken wordt volledig in beslag genomen door Rosa en neemt steeds obsessievere proporties aan. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van José María en van de andere personen kom je niet veel meer te weten dan wat zijn observaties en conclusies hem opleveren. Mooi boek.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Sergio Bizzio - Razernij

Bericht door Dettie »

Het lijkt me echt zo'n boek waar je niet mee kunt stoppen omdat je wil weten hoe het verder gaat. Het lijkt me wel een beklemmend verhaal of valt dat wel mee Berdine?

Dettie
Willeke

Bericht door Willeke »

Wat een apart boek lijkt me dit. Ik krijg al lezend een beetje de kriebels van al dat ui de verte spioneren. Maar jij bent vond het toch een mooi boek Berdine?
berdine

Bericht door berdine »

Het leest gemakkelijk omdat je inderdaad graag wilt weten hoe het verder gaat. Ik had het in twee dagen uit.
José María is er een met een kort lontje, maar mag zichzelf niet verraden en ziet kans om zich in te houden, totdat er niemand is om hem te betrappen. Hij wordt gedwongen na te denken, begint te lezen en maakt spiritueel een zekere ontwikkeling door. (Minimaal hè, dit is geen spiritueel boek) Alleen "zijn" Rosa blijft hoe dan ook op een voetstuk staan, wat ze ook doet en iedereen die haar te na komt....
De kriebels kreeg ik niet hoor. Het huis is heel groot en hij leert gauw genoeg gevaar te ontwijken en ontwikkelt een goed gehoor. Ook al weet je wat hij op zijn kerfstok heeft, toch wil je niet dat hij betrapt wordt en dat brengt de spanning in het boek. Ik was ook benieuwd hoe het af ging lopen.
Ja, ik vond het een goed boek, niet beklemmend.
Plaats reactie