Wilma Stockenström - De expeditie naar de baobab

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Wilma Stockenström - De expeditie naar de baobab

Bericht door berdine »

Achterflap: Een oude slavin slijt in de tijd van de ontdekkingsreizen haar laatste dagen in een holle baobabboom ergens in Afrika. Ze vertelt hoe ze als jong meisje gevangengenomen is en achtereenvolgens in een havenstad door drie eigenaren bezeten en gebruikt werd. Haar vierde eigenaar - en minnaar - neemt haar mee op een ontdekkingsreis dwars door Afrika. Nadat ze door alle anderen verlaten worden en haar eigenaar sterft, blijft ze alleen over en woont ze in een baobab. Daar wordt ze verzorgd door kleine inlanders, die haar als bosgeest aanbidden. Maar zonder contact met andere mensen verzinkt zij in eenzaamheid en verlatenheid.
Het boek verscheen voor het eerst in 1981. De kwaliteit is zo hoog dat Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee het boek in het Engels vertaalde. Het werd in Italië bekroond met de Guizare Cavour-prijs voor het beste buitenlandse boek.

Zeer poëtische vertelling en niet gemakkelijk in te komen. Het verhaal verloopt niet chronologisch maar volgt de herinneringen van de oude vrouw. Gaandeweg wordt wel alles duidelijk. Mooi boek.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Wilma Stockenström - De expeditie naar de baobab

Bericht door Dettie »

Ooo dat klinkt wel erg mooi Berdine. Wat lees je toch altijd bijzondere boeken.
Het verhaal komt me overigens wel bekend voor en nu vraag ik me af of ik het vroeger ooit eens gelezen heb.
Of misschien heb ik er wel eens over gehoord, kan ook.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Dat kan. Het is blijkbaar in 1985 al eens vertaald. Dit is denk ik een nieuwe vertaling, maar misschien ook wel een herdruk, vandaar dat de Volkskrant een nieuwe recensie van dit boek had. De bieb had het nét in huis, ik was de eerste lezer.
Je kent haar naam ook van het poëzieforum, als ik google mag geloven. (Even geen tijd om verder te klikken.)
Renate

Bericht door Renate »

Vijf sterren maar liefst. Hoe kan ik die bespreking over het hoofd hebben gezien?

Klinkt als een interessant boek.
berdine

Bericht door berdine »

Het was een van de kleine recensies, Renate. Het was geen groot stuk over twee pagina's of zo. De mij meest aansprekende boeken staan trouwens altijd bij de "kleintjes"....
Renate

Bericht door Renate »

Ja, maar over het algemeen lees ik Sir Edmund toch wel helemaal, inclusief alle boekbesprekingen, hoewel ik met dat laatste misschien toch wat laks ben geworden.
Plaats reactie