Herman Koch - Zomerhuis met zwembad

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Herman Koch - Zomerhuis met zwembad

Bericht door berdine »

Korte inhoud: Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor een van zijn patiënten, de beroemde acteur Ralph Meier, is overleden. Hij zal zich moeten verantwoorden voor de Medische Tuchtraad. Over die Tuchtraad maakt hij zich niet echt zorgen: 'Een schorsing van een paar maanden, daar komt het op neer. We kennen elkaar allemaal, meer zal het niet worden.' Maar is het wel een medische fout? Marc had immers een rekening te vereffenen met zijn patiënt, die net iets te veel belangstelling toonde voor diens mooie vrouw Caroline. Of heeft het alles te maken met de gebeurtenissen in het zomerhuis waar het echtpaar Meier het gezin Schlosser had uitgenodigd?

Vakkundig in elkaar gezet verhaal, met een goede spanningsboog. Jammer dat het met een sisser afloopt. Omdat je in het begin al weet dat de huisarts opzettelijk een medische fout begaat, verwacht je niet dat hij er zo gemakkelijk mee weg komt, temeer daar hij zich steeds verder in de nesten werkt. Marc is een onsympathiek, maar menselijk, mannetje. De andere mannen in het boek (en een enkele vrouw) komen er al niet beter van af. Meeslepend verhaal, maar ik had meer van de ontknoping verwacht.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Herman Koch - Zomerhuis met zwembad

Bericht door Dettie »

Jammer dat het eind zo tegenvalt. ik heb nog nooit wat van Herman Koch gelezen, op een of andere manier trekken zijn boeken me niet. Misschien een beetje té sinister, te cynisch over de maatschappij. Ik weet het niet maar toch. :D

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Ik vond vroeger de stukjes van Herman Koch in De Volkskrant al vervelend. Soms heb ik het gevoel dat ik eens iets van hem moet lezen, maar m'n herinnering aan de stukjes in De Volkskrant houdt me daar van af.
QuintenBertoZurings

Bericht door QuintenBertoZurings »

Hey allemaal!

Ik wil even reageren op de recensie van berdine. Ik vond persoonlijk het einde net heel goed meevallen door de ontknoping van de verhaallijn van de verkrachting van Julia.
Die verhaallijn geeft het boek een extra portie rauwheid, naast de lekker cynische humor. Het gaat wonderwel samen.

Zeker een grote aanrader!
berdine

Bericht door berdine »

Ik kan het me niet precies herinneren, maar ik vond het in elk geval tegenvallen dat hij zomaar weg ging komen met - in feite - moord. Het was geen medische misser, het was een opzettelijke daad. Misschien dat die ene verhaallijn wel mooi afgerond werd, dat weet ik niet meer, maar deze lijn dus niet. Ik ontken niet dat het boek goed geschreven is, vakkundig, mooi opgebouwd, maar te gelikt, te klinisch.
emmaseggio123

Bericht door emmaseggio123 »

Zomerhuis met zwembad van Herman Koch heeft zo z’n voor- en nadelen. Langs de ene kant word je meegetrokken in het verhaal door de verschillende verhaallijnen die het hoofdpersonage aanhaalt. Je wordt van het heden naar het verleden en weer terug gesleurd. Zo kom je heel wat te weten over de verschillende personages in het boek, wat op zich heel interessant is. Je leert in de eerste plaats Marc Schlosser beter kennen, het hoofdpersonage. Hij is huisarts en heeft een vrouw en twee kinderen. Verder leer je ook één van zijn patiënten beter kennen, Ralph Meier, die in het begin van het boek, dus in het heden, al gestorven is. Aan de hand van de flashbacks komt de lezer dus heel wat te weten over o.a. de doodsoorzaak van Meier. Langs de andere kant duren de flashbacks voor mij persoonlijk wel wat lang. De auteur beschrijft iedere gebeurtenis nogal langdradig, wat ik persoonlijk niet nodig vind. Zoals een passage waarin Marc een hele les van een vroegere prof tijdens zijn studies geneeskunde beschrijft: volgens mij echt overbodig. Over het algemeen vind ik het boek wel een aanrader voor mensen die van lange en diepgaande verhalen houden.
Plaats reactie