Rachel Joyce, De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
WilV

Rachel Joyce, De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry

Bericht door WilV »

Een man krijgt op een doordeweekse dinsdagmorgen een brief, schrijft een antwoord, wandelt naar de dicht bijzijnste brievenbus, aarzelt als hij de brief in de bus wil gooien, loopt naar de volgende brievenbus, en dan naar de volgende, tot hij zonder erg, en zonder enige voorbereiding ,zonder een plan, een wandeloutfit of zelfs maar wandelschoenen begint aan een wandeltocht van 800 kilometer.
Een avontuurlijk type zou je denken. Het tegendeel is waar. Harold Fry is zo’n man die veertig jaar voor dezelfde baas gewerkt heeft, zonder dat iemand enig idee heeft wat zijn hobby’s zijn, en wie hij nu eigenlijk is. Die een slijterijbon krijgt bij zijn afscheid omdat niemand weet dat hij geheelonthouder is. Die tientallen jaren naar dezelfde vakantiebestemming gaat, en bij wie de sleur in zijn huwelijk behoorlijk heeft toegeslagen. Hij brengt zijn gepensioneerde leven dan ook in een trage saaie routine door. Tot die brief dus.

Ik ben net begonnen in dit boek, vanmiddag eigenlijk pas, maar ik kan het nu al van harte aanbevelen. Prachtig van taal en schrijfstijl, en zeer nieuwsgierig makend naar het vervolg en de beweegredenen van deze reis. Want natuurlijk zit er een verhaal achter die brief, en al wandelend komt de lezer, ik dus nog ik dit geval, beetje bij beetje te weten wat dat verhaal is.
Maar zonder dat ik het uit heb durf ik het nu al van harte aan te bevelen.

Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 30 jul 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjo

Re: Rachel Joyce, De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry

Bericht door Marjo »

Het leek me ook zonder jouw aanbeveling al de moeite waard..
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Bedankt Willeke voor je beschrijving. Ik was al nieuwsgierig naar dit boek. Lijkt me absoluut wat!
WilV

Bericht door WilV »

Marjo schreef:Het leek me ook zonder jouw aanbeveling al de moeite waard..
Ha, nee jij was het boek al op het spoor, maar ik dacht misschien kan ik iemand anders even op weg helpen.
WilV

Bericht door WilV »

Annemarie schreef:Bedankt Willeke voor je beschrijving. Ik was al nieuwsgierig naar dit boek. Lijkt me absoluut wat!
Ik heb het nog niet uit, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn enthousiasme minder gaat worden. Het is echt mooi.
Gaat uiteraard ook over de confrontatie met zijn verleden, en de fragmentatie van die scenes, iedere keer een klein stukje, is echt héél erg mooi gedaan.

Je mag het van me lenen hoor, ik denk maar zo dat jij het ook mooi vindt.

Willeke
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik zal er eens naar speuren in de bieb!
WilV

Bericht door WilV »

En anders roepen hoor!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Doe ik!
WilV

Bericht door WilV »

Het boek is uit. Een van de mooiste die ik las de laatste maanden. En een debuut ook nog .

Meer nog dan het verhaal zelf is de manier waarop ze beetje bij beetje, bijna glimp voor glimp, laat zien wat er gebeurd is in het huwelijk van Harold echt ontzettend knap gedaan. Er zitten een paar scenes in die ik niet snel zal vergeten.
Renate

Bericht door Renate »

Ik ben er net in begonnen en het bevalt wel.
Willeke

Bericht door Willeke »

Och ik vond dit zo'n prachtig boek. Fijn om weer even aan herinnerd te worden. Laat je eindoordeel nog even weten.
Renate

Bericht door Renate »

Vooralsnog moet ik zeggen dat ik het een mooi boek vind. Het is ontroerend, maar ik vind het noch een feelgoed boek, noch grappig, zoals op de voorkant wordt aangegeven. Het stemt me eerlijk gezegd eerder treurig, misschien omdat ik door het boek ook nadenk over m'n eigen mislukte leven.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ik heb het boek ook niet echt als grappig en feelgood ervaren Renate. Meer treurig melancholisch mooi als ik het me goed herinner.
Renate

Bericht door Renate »

Hoera, dan ben ik dus niet de enige. Ik dacht al dat het aan mij lag, eerst met de boeken van Matthew Quick en nu weer met dit boek. En nee, dat is geen verwijt aan de auteur, maar eerder aan de mensen die dit soort aanprijzingen uit hun pen krijgen.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ik heb de laatste tijd ook al een paar keer gehad dat de aanbeveling op de cover helemaal niet overeen kwam met de inhoud. Uitgevers doen dat vaak uit als wervende aanprijzing of commerciële overwegingen vermoed ik.
Dus het ligt zeker niet aan jou.
Renate

Bericht door Renate »

Ik vond dat indertijd ook met Een man genaamd Ove, dat vergeleken werd met de 100-jarige die uit het raam klom.
Willeke

Bericht door Willeke »

Is inderdaad een heel ander boek van toon.

Uitgevers willen dat je blik op iets valt in het grote aanbod en als ze dan een bekende titel pakken, helpt dat. Denken ze.
Renate

Bericht door Renate »

Het doet me wel eens denken aan Bol.com. Die komen soms ook met adviezen, waarvan ik me vertwijfeld afvraag hoe ze er op komen, anders dan een overeenkomst in de naam van de artiest, of de titel van een CD.
Plaats reactie