#** Karin Hazendonk - Handelswaar

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Marjo

#** Karin Hazendonk - Handelswaar

Bericht door Marjo »

Afbeelding

Handelswaar
Karin Hazendonk

Qua stijl is het een vlot leesbaar boek, maar de indeling maakt het geheel verwarrend.

In dit eerste deel van de Van Dijk & Ahmadi-serie moet je goed moet letten op de tijdsaanduidingen boven de hoofdstukken,
want degene waar de boeken over gaan, Monique van Dijk dus, is niet altijd aanwezig in het verhaal. Dat leest lastig.

Monique van Dijk is nieuwbakken forensisch rechercheur, aangesteld in Gouda.
Samen met haar collega Herman de Waal neemt ze de zaak over van rechercheur Katja Mulder
Op dat moment hebben ze de lijken van twee onbekende vrouwen, gezien de staat van hun lichaam is er geen twijfel over
dat ze door een psychopaat vermoord zijn. Het wordt bevestigd door een derde slachtoffer die het overleefd heeft, en iets
vertelt over een vreemdsoortige tekst die de man uitkraamde.

Een van de slachtoffers is een jonge psychologe. Natuurlijk worden haar dossiers bekeken, en dan blijkt Lisa een van haar
cliënten geweest te zijn. De zestienjarige Lisa van Veen was een half haar eerder vermist, en het is Katja die met haar
partner van Beek die zaak behandelde. Het blijkt dat Lisa slachtoffer was van een loverboy, die een pion was in een
netwerk van kleine criminaliteit.

Met Katja en Wim leren we veel over de Marokkaanse scene, waar de slechten het bederven voor de goeden.
Het is jammer dat de schrijfster het nodig vindt het hele verhaal van Lisa expliciet uit de doeken te doen. Het had zeker aan
kracht gewonnen als haar wederwaardigheden waren overgelaten aan de verbeelding van de lezer.
Daarnaast is het verhaal rommelig, je realiseert je pas laat dat het een soort raamvertelling is.

Waarschijnlijk worden de komende boeken ook een samenspel als in dit eerste boek, omdat het de ‘Van Dijk & Ahmadi’-serie
is. Hopelijk wordt het wat helderder aangepakt, want nieuwe lezers lopen geheid tegen hetzelfde euvel aan.
Niettemin is het een vlot leesbaar verhaal met een open einde dat verwijst naar een volgend boek.

ISBN 9789491884184 |paperback |400 pagina's |Uitgeverij Scelta|oktober 2014

© Marjo, 2 maart 2015

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Renate

Re: # Karin Hazendonk -Handelswaar

Bericht door Renate »

Weer iets voor m'n lijstje.
Marjo

Re: # Karin Hazendonk -Handelswaar

Bericht door Marjo »

Hoe komt het dat dit boek je trekt Renate? Door iets in mijn verslag?
Ik zou het namelijk niet aanraden, niet aan jou.
Renate

Re: # Karin Hazendonk - Handelswaar

Bericht door Renate »

Door het verslag. Maar waarom zou je het niet aan mij aanraden?
Marjo

Bericht door Marjo »

Laat ik zeggen dat ik als redacteur flink geschrapt zou hebben.
Ik schat je hoger in...
Renate

Bericht door Renate »

Tja, het kan best zijn dat ik na lezing ook het gevoel heb dat er geschrapt zou kunnen worden.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik wil het best opsturen hoor.
Joanazinha

Bericht door Joanazinha »

Ik heb het boek als recensieboek voor Hebben/Crimezone gelezen; hierbij wat ik ervan vond:

Voor Karin Hazendonk (1961) was schrijven lange tijd een hobby. Na een carrière in de financiële sector ging de knop toch om en is zij zich fulltime aan het schrijven gaan wijden. In 2013 verscheen haar eerste (voorlees)boekje voor kinderen en is het eerste deel in een spannende trilogie met een vleugje fantasy voor jongeren gepubliceerd: Het duistere dorp.
In juni 2014 is haar debuutthriller Blun verschenen. Handelswaar is haar tweede thriller en de eerste in een serie met hoofdpersonen Monique van Dijk en Herman de Waal. Het tweede deel in deze serie verschijnt eind 2015 onder de titel Moordteam.

In Handelswaar staat de verdwijning van de16-jarige Lisa centraal. Zij woont met haar moeder in een flatje. Haar ouders zijn gescheiden en ze ziet haar vader praktisch niet. Wanneer ze wordt ontvoerd, gaat er een beerput open aan misdaden en moord. Het is aan de net als forensisch rechercheur afgestudeerde Monique van Dijk en haar collega's Herman de Waal, Katja Mulder en Wim van Beek om Lisa op te sporen en en passant de moorden op twee vrouwen en een mishandeling op te lossen.

Karin Hazendonk heeft een boeiende manier van schrijven en het verhaal is indringend en spannend. Zij weet goed weer te geven hoe schokkend eenvoudig het is om als jong meisje in de handen van een loverboy te vallen. Daarbij probeert de auteur alle kanten van een zaak te belichten. En daar komt het manco van dit boek aan het licht: er zijn te veel onderwerpen die door elkaar heen gaan lopen. Kenmerkend hiervoor is de hoofdstukindeling die de naam heeft van de persoon waar het op dat moment om draait. Op een gegeven moment is het lastig om de draad van het onderwerp dat een tijdje eerder is losgelaten, weer op te pakken. Het perspectief verschuift te vaak en te lang van de ene naar het andere personage en ook nog eens in de tijd. Sommige hoofdpersonen bleven hoofdstukken lang uit beeld om dan ineens weer op te duiken. Dat maakt het geheel nodeloos verwarrend en het verhinderd de lezer om echt mee te kunnen voelen met de hoofdpersonen.

Aan het eind wordt de focus verlegd naar het politieteam dat de verschillende zaken die de revue zijn gepasseerd onderzocht heeft. In Handelswaar is er geen strakke finish met de oplossing van alle misdaden en arrestatie van de daders. Daarvoor moeten we wachten op het volgende deel in deze serie, dat in november 2015 verschijnt onder de titel Moordteam. Wanneer het Hazendonk lukt om daarin de valkuil van teveel willen vertellen te vermijden en de focus voornamelijk op de hoofdpersonen – te weten de mensen van het politieteam – te richten, verheug ik mij op een goed en spannend verhaal.
Marjo

Bericht door Marjo »

Je denkt er hetzelfde over als ik, begrijp ik.
Joanazinha

Bericht door Joanazinha »

Marjo schreef:Je denkt er hetzelfde over als ik, begrijp ik.
Klopt. Ik vond ook dat er danig geschrapt kon worden of dat er meer vanuit 1 persoon geschreven moet worden. Nu was het erg onoverzichtelijk.
Plaats reactie