Leendert Lodder: Ultieme wraak (debuut)
Re: Leendert Lodder: Ultieme wraak (debuut)
'Als tie maar niet wordt als zijn vader' is een non-fictieboek en non-fictieboeken worden, net als kinderboeken, niet meegeteld als er een eerste roman geschreven wordt.Eerder schreef hij ‘Als Tie Maar Niet Wordt Als Zijn Vader’, dus waarom dit boek toch op de Academica Literatuurlijst is gekomen? (waar immers autobiografische boeken ook een plaats krijgen)
Ik denk ook dat de autobiografie uiteindelijk niet geaccepteerd wordt als nominatie voor de prijs. Hoe jammer dat ook is.
Het zijn de uitgevers die de boeken insturen voor de prijs. Al die boeken worden op de inzendingenlijst geplaatst van de Academica literatuurprijs en naderhand wordt gekeken of ze wel terecht op die lijst staan. Als blijkt dat ze abusievelijk zijn ingezonden wordt dat aangegeven met een cijfer achter het boek
1 = Geen debuut
2 = Kinder/jeugdboek
3 = Non-fictie
4 = Deed eerder al mee met de DebutantenPrijs
5 = Biografie
6 = Graphic Novel
Dettie
Vind je deze vorm de meest geschikte om de genoemde kwestie aan de kaak te stellen?
Ja dat vroeg ik me ook af, komt het dan daar waar Lodder het hebben wil?
Gaan mensen dan niet juist het recht in eigen hand nemen? of wordt heel duidelijk gemaakt dat dit niet de goede weg is?
dettie
Gaan mensen dan niet juist het recht in eigen hand nemen? of wordt heel duidelijk gemaakt dat dit niet de goede weg is?
dettie
'Dit is een waargebeurd verhaal van een man en vader met bindingsangst. Elke keer als er een vrouw in zijn leven is slaat de onrust weer toe.Niemand blijkt veilig voor deze hedonist, zelfs niet tijdens het huwelijk. Tot hij iemand tegen het lijf loopt die zijn wereld ondersteboven gooit. Er volgt een dramatische beslissing. Ontwrichting van het gezin is... '
Waargebeurd verhaal. Ik vind de scheidingslijn erg dun, maar dat is vaker zo. Ik kan niet echt achterhalen of dat eerste boek een echt opgetekend verhaal is, dan wel ook geromantiseerd, net als deze aanklacht tegen het systeem.
Ik weet wel dat er vaker boeken op de lijst komen waar wij, of anderen, twijfels over hebben. Nou, die had ik hier over.
Of het een goede manier is? Je bereikt de gewone man beter..en dat zijn de kiezers.
Dit boek gaat juist over mensen die het recht in eigen hand nemen, ('angels of revenge') en nee, dat is niet de juiste manier.
Waargebeurd verhaal. Ik vind de scheidingslijn erg dun, maar dat is vaker zo. Ik kan niet echt achterhalen of dat eerste boek een echt opgetekend verhaal is, dan wel ook geromantiseerd, net als deze aanklacht tegen het systeem.
Ik weet wel dat er vaker boeken op de lijst komen waar wij, of anderen, twijfels over hebben. Nou, die had ik hier over.
Of het een goede manier is? Je bereikt de gewone man beter..en dat zijn de kiezers.
Dit boek gaat juist over mensen die het recht in eigen hand nemen, ('angels of revenge') en nee, dat is niet de juiste manier.
En waarom heeft hij het geschreven?Er staan verklarende voetnoten in, en in een epiloog legt Leendert Lodder, zelf hoofdinspecteur van politie, uit waarom hij dit boek geschreven heeft.
Ben je niet bang dat het juist de mensen extra triggert om bijvoorbeeld op Wilders te gaan stemmen?
Omdat ze het nu diep in hun hart eens zijn met dat recht in eigen hand nemen. Zelfs een politieman schrijft erover!
Jij merkt ook al op dat mogelijk de reactie kan zijn: wordt het geen tijd om onze rechtswetgeving eens grondig te herzien?
Denk je dat mensen door dit boek beseffen dat 'gewone' partijen ook die herziening kunnen doorvoeren? Denk je dat het boek echt duidelijk maakt dat het zelf ingrijpen geen goede oplossing is? Ook al is dat het onderwerp van het boek.
Dettie
In een thriller cq politieroman is er sprake van een partij die staat voor het goede, en een partij die staat voor het kwaad. In dit boek is de politie de goede partij en zijn die 'angels', die dus het recht in eigen hand nemen, de slechteriken.
Het is echt heel duidelijk hoe Lodder er over denkt: de regeltjes zijn te ver doorgeschoten, herziening van de wet zou een goed idee zijn en het recht in eigen hand nemen, is niet de goede weg.
Het is echt heel duidelijk hoe Lodder er over denkt: de regeltjes zijn te ver doorgeschoten, herziening van de wet zou een goed idee zijn en het recht in eigen hand nemen, is niet de goede weg.
Dit onderwerp vind ik trouwens heel goed gekozen. De politie moet zich aan zoveel regeltjes houden dat ze soms nauwelijks meer in kunnen grijpen of kunnen handelen. Ik vind niet dat de politie dan maar keihard op moet treden hoor maar ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat de politie heel vaak machteloos staat en daarmee de slachtoffers ook. Bovendien worden ze steeds vaker respectloos behandeld en is er geen ontzag meer. Het schiet door naar de verkeerde kant.
Klopt, respect is ver te zoeken. Het was een goed ding dat de burger beschermd werd tegen de eigenmachtig handelen van de 'sterke arm', maar ook dat is te ver doorgeschoten.
Helemaal mee eens. En op deze manier kan de politie haar taken niet meer naar behoren uitvoeren. De gevolgen ervan lijken me duidelijk.