Sebastian Fitzek - De therapie (samenleesb febr/maart 2012)
Sebastian Fitzek - De therapie (samenleesb febr/maart 2012)
De therapie - Sebastian Fitzek
Geen getuigen. Geen sporen. Geen lijk.
Josy, de zieke 12-jarige dochter van psychiater Viktor Larenz verdwijnt onder mysterieuze omstandigheden. Er wordt nooit meer iets van haar vernomen.
Vier jaar na de verdwijning van zijn dochter trekt Viktor Larenz zich terug in een afgelegen vakantiehuis op een eiland. Op een dag duikt daar de mooie Anna op. Ze wil bij Dr. Larenz in therapie omdat ze last heeft van waanvoorstellingen. Daarin duikt steeds een jong meisje op, dat net zo spoorloos verdwenen is als Josy. Viktor hoort haar met tegenzin aan, maar dan blijken er opmerkelijk veel overeenkomsten te zijn met de verdwijning van Josy. Anna beschrijft details die een buitenstaander niet kan weten. In de hoop dat ze hem meer over de verdwijning kan vertellen, stemt Dr. Larenz toe in de therapie. Maar gaandeweg lijken de vermoeiende en emotionele sessies meer en meer op een dramatisch verhoor en gebeuren er vreemde en onverklaarbare dingen op het eiland...
Genomineerd door Joananzinha
Alvast een item geopend zodat jullie, als het boek uit is, los kunnen barsten.
Dettie
Geen getuigen. Geen sporen. Geen lijk.
Josy, de zieke 12-jarige dochter van psychiater Viktor Larenz verdwijnt onder mysterieuze omstandigheden. Er wordt nooit meer iets van haar vernomen.
Vier jaar na de verdwijning van zijn dochter trekt Viktor Larenz zich terug in een afgelegen vakantiehuis op een eiland. Op een dag duikt daar de mooie Anna op. Ze wil bij Dr. Larenz in therapie omdat ze last heeft van waanvoorstellingen. Daarin duikt steeds een jong meisje op, dat net zo spoorloos verdwenen is als Josy. Viktor hoort haar met tegenzin aan, maar dan blijken er opmerkelijk veel overeenkomsten te zijn met de verdwijning van Josy. Anna beschrijft details die een buitenstaander niet kan weten. In de hoop dat ze hem meer over de verdwijning kan vertellen, stemt Dr. Larenz toe in de therapie. Maar gaandeweg lijken de vermoeiende en emotionele sessies meer en meer op een dramatisch verhoor en gebeuren er vreemde en onverklaarbare dingen op het eiland...
Genomineerd door Joananzinha
Alvast een item geopend zodat jullie, als het boek uit is, los kunnen barsten.
Dettie
Re: Sebastian Fitzek - De therapie (samenleesb febr/maart 20
boek gereserveerd bij de plugin
Nou ik heb m uit. Kan er nog niet zoveel over zeggen omdat ik dan meteen de plot weggeef, zo'n soort boek is het dus. Ben benieuwd naar jullie reacties. Ik ben niet wild enthousiast, eerlijk gezegd. Vind het te makkelijk op deze manier. Raadselhaft? Ja, anders geef ik dus de plot weg....
Het boek was bij onze bieb nog niet te verkrijgen, ik zal de komende week nog eens binnenlopen!
(Overigens: het samenleesboek van de vorige keer ook nog niet....)
groetjes, irene
(Overigens: het samenleesboek van de vorige keer ook nog niet....)
groetjes, irene
Ik heb toch niet iedereen ontmoedigd om dit boek te lezen met mijn reactie hoop ik? Dat was niet de bedoeling, ik ben juist benieuwd naar jullie reacties!
Welnee, want ik heb ze nauwelijks gelezen! (nog niet)
Het boek gaat vanmiddag mee de trein in. Ik ben al begonnen, en begin een beetje door te krijgen waar het over gaat. Dus nu wil ik eigenlijk eerder vertrekken dan nodig is!
Het boek gaat vanmiddag mee de trein in. Ik ben al begonnen, en begin een beetje door te krijgen waar het over gaat. Dus nu wil ik eigenlijk eerder vertrekken dan nodig is!
Nee hoor Anyrock. Ik moet alleen eerst nog wat andere boeken lezen.
-
Ook hier staat hij nog steeds op de nog te lezen stapel. Maar door leesdip in Februari en 2 recensieboeken die in de wachtrij stonden ben ik er nog niet aan toegekomen. Ik ga als een speer door mijn huidige boek heen, dus verwacht het komende weekend in het samenleesboek te beginnen
.

Van deze schrijver wil ik best nog eens iets lezen.Ik heb een verslag gewrocht, maar verwacht niet veel nieuwe gegevens.
Lees verder: http://www.thrillers-leestafel.info/sebastian-fitzek
Lees verder: http://www.thrillers-leestafel.info/sebastian-fitzek
-
Ik ben vandaag in het boek begonnen en al halverwege. Goed boek met veel spanning en wendingen. Ben heel benieuwd waar het op uitdraait!
-
Ik heb het boek uit en heb er dit verslag van gemaakt:
Sebastian Fitzek (1971) is een Duitse auteur van met name psychologische thrillers. Hij studeerde Rechtswetenschappen en promoveerde vervolgens op Auteursrecht. Na gewerkt te hebben voor diverse televisie- en radiostations is in 2006 zijn debuut De therapie uitgekomen. Dit was gelijk een bestseller; het verdreef zelfs De Da Vinci Code van de eerste positie! Inmiddels is Fitzek een niet meer weg te denken naam in de wereld van de psychologische thrillers.
In De therapie flitsen waan en werkelijkheid met de snelheid van het licht door het verhaal wanneer we Dr. Viktor Larenz, gerenommeerd psychiater in Berlijn, volgen. Vier jaar geleden is zijn 12-jarige dochter Josy van het ene op het andere moment spoorloos verdwenen tijdens een bezoek aan een arts omdat ze aan een vreemde, onverklaarbare ziekte leed. Victor Larenz en zijn vrouw Isabell hebben totaal verschillend op het drama gereageerd: hij heeft zijn praktijk opgegeven om de speurtocht naar zijn dochter voort te zetten en zij heeft zich juist in haar werk vastgebeten en wacht schijnbaar in vol vertrouwen op de terugkomst van haar dochter.
In het heden vinden we Larenz terug, vastgebonden aan bed in een psychiatrische kliniek, terwijl hij het verhaal van zijn dochter vertelt aan zijn behandelend arts. Hoe heeft het in hemelsnaam zover met hem kunnen komen? Wat is er met zijn dochter gebeurd? En wie is die vreemde vrouw Anna Spiegel? Larenz kwam haar tegen op het eilandje Parkum waar de familie een huis heeft en waar hij zich tijdelijk heeft teruggetrokken. Wat voor vreemd spelletje speelt zij met Larenz? De vragen buitelen over elkaar heen en er komen vooralsnog maar weinig antwoorden.
De lezer komt er pas in een laat stadium achter wat er met Josy is gebeurd, maar is dan al volslagen gebiologeerd door het boek gevlogen om samen met Larenz de vele mysteries op te lossen.
Met De therapie heeft Fitzek een psychologische thriller van jewelste geschreven. Hij zet je voortdurend op het verkeerde been, hoewel hij ook al in een vroeg stadium de ultieme aanwijzing geeft waarmee het hele verhaal opgehelderd kan worden. Of toch niet? De epiloog is zeer verrassend en gooit alle verworven zekerheden weer door elkaar.
Topboek!
Sebastian Fitzek (1971) is een Duitse auteur van met name psychologische thrillers. Hij studeerde Rechtswetenschappen en promoveerde vervolgens op Auteursrecht. Na gewerkt te hebben voor diverse televisie- en radiostations is in 2006 zijn debuut De therapie uitgekomen. Dit was gelijk een bestseller; het verdreef zelfs De Da Vinci Code van de eerste positie! Inmiddels is Fitzek een niet meer weg te denken naam in de wereld van de psychologische thrillers.
In De therapie flitsen waan en werkelijkheid met de snelheid van het licht door het verhaal wanneer we Dr. Viktor Larenz, gerenommeerd psychiater in Berlijn, volgen. Vier jaar geleden is zijn 12-jarige dochter Josy van het ene op het andere moment spoorloos verdwenen tijdens een bezoek aan een arts omdat ze aan een vreemde, onverklaarbare ziekte leed. Victor Larenz en zijn vrouw Isabell hebben totaal verschillend op het drama gereageerd: hij heeft zijn praktijk opgegeven om de speurtocht naar zijn dochter voort te zetten en zij heeft zich juist in haar werk vastgebeten en wacht schijnbaar in vol vertrouwen op de terugkomst van haar dochter.
In het heden vinden we Larenz terug, vastgebonden aan bed in een psychiatrische kliniek, terwijl hij het verhaal van zijn dochter vertelt aan zijn behandelend arts. Hoe heeft het in hemelsnaam zover met hem kunnen komen? Wat is er met zijn dochter gebeurd? En wie is die vreemde vrouw Anna Spiegel? Larenz kwam haar tegen op het eilandje Parkum waar de familie een huis heeft en waar hij zich tijdelijk heeft teruggetrokken. Wat voor vreemd spelletje speelt zij met Larenz? De vragen buitelen over elkaar heen en er komen vooralsnog maar weinig antwoorden.
De lezer komt er pas in een laat stadium achter wat er met Josy is gebeurd, maar is dan al volslagen gebiologeerd door het boek gevlogen om samen met Larenz de vele mysteries op te lossen.
Met De therapie heeft Fitzek een psychologische thriller van jewelste geschreven. Hij zet je voortdurend op het verkeerde been, hoewel hij ook al in een vroeg stadium de ultieme aanwijzing geeft waarmee het hele verhaal opgehelderd kan worden. Of toch niet? De epiloog is zeer verrassend en gooit alle verworven zekerheden weer door elkaar.
Topboek!
geknipt uit Joanazinha's text. En dit is precies de reden dat ik het boek tegen vind vallen. Er gebeuren heel raadselachtige dingen maar deze worden te gemakkelijk opgelost.
geknipt uit Joanazinha's text. En dit is precies de reden dat ik het boek tegen vind vallen. Er gebeuren heel raadselachtige dingen maar deze worden te gemakkelijk opgelost.
Makkelijk, hm, ik zou het niet hebben kunnen verzinnen.
Je verslag staat nu ook op de site Joanazinha
zie http://www.thrillers-leestafel.info/sebastian-fitzek
Dettie
zie http://www.thrillers-leestafel.info/sebastian-fitzek
Dettie
-
Ik vind het juist heel knap bedacht van de auteurAnyrock schreef:De lezer komt er pas in een laat stadium achter wat er met Josy is gebeurd, maar is dan al volslagen gebiologeerd door het boek gevlogen om samen met Larenz de vele mysteries op te lossen.

Ik schrijf ook weleens wat, en dan probeer ik alles mooi te kunnen verklaren. Met redenen omkleed zeg maar. Bijvoorbeeld het deel dat het ijskoud was en hij ging kijken en het aggregaat het niet deed en vervolgens blijkt dat het niet koud is, en dat het aggregaat wel werkt, daar wil ik graag een "echte" verklaring voor.Marjo schreef:Makkelijk, hm, ik zou het niet hebben kunnen verzinnen.
Er zit een deel fantasie in het verhaal toch?
Eerlijk gezegd was het zo ingewikkeld dat ik hier op geen antwoord heb en het boek is al weg.
Eerlijk gezegd was het zo ingewikkeld dat ik hier op geen antwoord heb en het boek is al weg.
-
Heel veel ogenschijnlijk onlogische zaken, zoals van dat aggegraat, wordt inderdaad verklaard door de schijnwerkelijkheid. Net zoals het feit dat Anna door de regen loopt, maar haar schoenen niet nat en vies zijn. Rara, hoe kan dat? Zit dezelfde gedachte achter.
Sorry voor korte antwoord Anyrock, maar als ik meer ga vertellen, dan verklap ik (te)veel van het plot ben ik bang. Hoop dat je hier wat mee kunt omdat je het boek al gelezen hebt
.
Joanazinha
Sorry voor korte antwoord Anyrock, maar als ik meer ga vertellen, dan verklap ik (te)veel van het plot ben ik bang. Hoop dat je hier wat mee kunt omdat je het boek al gelezen hebt

Joanazinha
Is ok Joanazinha, de volgende lezers moeten er nog lekker in kunnen springen toch.
Ik heb het boek gisteren in 1 ruk uitgelezen (of toch bijna, was naar bed gegaan om 22u30 en 10 minuten later weer opgestaan om het boek te halen omdat ik wilde weten hoe het verder ging
)
Het is helemaal mijn ding dat boek. Je zit ondertussen verklaringen te zoeken voor alle vreemde dingen die er gebeuren maar het einde had ik absoluut niet kunnen voorspellen.
Heerlijk boek

Het is helemaal mijn ding dat boek. Je zit ondertussen verklaringen te zoeken voor alle vreemde dingen die er gebeuren maar het einde had ik absoluut niet kunnen voorspellen.
Heerlijk boek

Ha die Inge, leuk je weer te ´zien´
Je bent weer lekker enthousiast. Soms vind ik het bijna jammer dat ik geen thrillers lees gezien jullie enthousiasme maar na een paar keer opnieuw proberen weet ik.... ´Niets voor mij´
Dettie
Je bent weer lekker enthousiast. Soms vind ik het bijna jammer dat ik geen thrillers lees gezien jullie enthousiasme maar na een paar keer opnieuw proberen weet ik.... ´Niets voor mij´
Dettie
Het is helemaal mijn genre
Ik probeer "echte literatuur" te lezen en alhoewel sommige boeken me echt wel bevallen (zoals Nachttrein naar Lissabon van Mercier) heb ik soms moeite om er mijn hoofd bij te houden. Bij thrillers en detectives gaat dat meer vanzelf omdat ik op de een of andere manier het raadsel probeer op te lossen. En bij dit boek stond ik helemaal op het verkeerde been. Ik had wel al iets van "zou het realiteit zijn of verbeelding?" maar het einde was totaal onverwacht. Heerlijk vind ik dat!

Afgelopen vrijdag het boek eindelijk in de bieb te pakken kunnen krijgen en net als Inge het verhaal in een adem uitgelezen. Een prachtige psychologische thriller, het einde van elk hoofdstuk doet je snakken naar het volgende hoofdstuk. Een van de beste thrillers die ik de laatste tijd gelezen heb.
groetjes, irene
groetjes, irene
Een beetje laat maar inmiddels heb ik het boek ook uit. Ik heb het verslonden. Geweldig! Mijn recensie is in de maak.
En mijn recensie staat er ook op: http://www.thrillers-leestafel.info/sebastian-fitzek