Franck Thilliez - De ring van Möbius (samenlb aug/sept 2011)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Franck Thilliez - De ring van Möbius (samenlb aug/sept 2011)

Bericht door Dettie »

Stephane Kismet is decorbouwer voor horrorfilms: hij maakt maskers, monsters en andere gruwelijkheden. Iedere nacht wordt hij geplaagd door vreselijke nachtmerries waarin hij zelf een rol speelt. De dromen zijn zo levensecht dat hij aanknopingspunten in de werkelijkheid begint te zoeken. Zijn paniek en twijfel worden steeds groter, vooral wanneer in een van de dromen een meisje wordt vermoord. Hij wil haar dood hoe dan ook voorkomen, maar weet niet wat te doen

ISBN 9789021803654 Paperback 445 pagina's | Sijthoff | april 2010
Vertaald door Richard Kwakkel
irene

Re: Franck Thilliez - De ring van Möbius (samenlb aug/sept 2

Bericht door irene »

Ik houd wel van de boeken Thielliez, eens kijken of ik het bij de bibliotheek kan krijgen.

groetjes, irene
Joanazinha

Bericht door Joanazinha »

Irene: als je het niet bij de bieb kunt krijgen, dan zal ik proberen hem voor Castricum uit te lezen. Dan kan ik hem voor je meenemen; ik heb hem zelf op de grote TBR-stapel liggen.
irene

Bericht door irene »

Het boek was inderdaad niet te krijgen, dus als je het mee wil brengen tzt. graag...

groetjes, irene
Joanazinha

OK!
Joanazinha

Ik ga dit weekend in het boek beginnen. Dus heb hem zeker volgende week uit, irene!
Joanazinha

Ik heb weer genoten van een boek van Thilliez! Deze thrillerauteur steekt wat mij betreft met kop en schouders bij veel van zijn mede-auteurs uit. Zijn boeken zijn spannend en heel apart. In De ring van Möbius gaat het over de mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden. Kun je door acties in het heden mogelijke problemen in de toekomst voorkomen? Dat is de vraag waarvoor Stephane Kismet gesteld wordt wanneer hij door dromen een kijkje in zijn toekomst neemt. Zijn toekomstige ik is daarin verwikkeld in o.a een moordzaak op een jong meisje . Hij probeert in het heden achter de identiteit van het meisje te komen en haar te waarschuwen. Maar heeft dat wel het effect wat hij beoogt? Naast deze verhaallijn speelt de moord op een vrouw die houdt van sex met mensen die afwijkende lichamelijke kenmerken hebben, zoals 6 tenen per voet of missende lichaamsdelen e.d. Naarmate het boek vordert blijken beide zaken raakvlakken te hebben.

Wikipedia zegt het volgende over de ring van Möbius:
Een Möbiusband, band van Möbius of ring van Möbius is een tweedimensionale topologische structuur: een ruimtelijke figuur die slechts één vlak en één rand heeft. De band bestaat weliswaar uit een vlak, maar kan alleen in drie dimensies bestaan. Vanuit elk punt van de figuur ziet men ogenschijnlijk twee zijden en twee randen, maar volgt men vanuit een punt een rand of een zijde, dan blijkt bij terugkeer dat men ook de ogenschijnlijk andere rand of zijde heeft doorlopen.

En dat is ook wat Stephane Kismet merkt: er is geen parallelle wereld waar je invloed op uit kunt oefenen. Heden, verleden en toekomst: het is allemaal hetzelfde - en door daden in het heden kun je daden in het verleden of de toekomst niet veranderen.
Of toch wel?

Het boek is goed opgebouwd en de spanning loopt steeds verder op. Stephane Kismet is een apart figuur; decorbouwer voor horrorfilms - en langzamerhand krijgt hij het gevoel zelf in een horrorfilm terecht te zijn gekomen. Wat is echt en wat is het product van zijn verbeelding? De verhaallijn is complex en als lezer moet je dan ook goed je aandacht erbij houden. Ik vond het wel een interessant gegeven, maar ben blij dat ik niet gezegend ben met toekomstvoorspellende gaven of dromen!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Vandaag kreeg ik bericht van de bieb dat het boek voor me klaar ligt. Ik ga hem deze week ophalen. Ben heel benieuwd!
Anyrock

Bericht door Anyrock »

De ring van Möbius heb ik door mijn zoon leren kennen, hij had er bij een wiskundeles eentje van papier gemaakt.
Ik ben pas op eenderde van het boek maar ik moet even kwijt dat ik het zo grappig vind dat ineens Fred Vargas wordt genoemd in dit boek.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou je zet me gelijk aan het werk Anyrock. Ik wist niet wat de ring van Möbius was én niet wie Fred Vargas was. Dus maar even gegoogled en heb weer wat bijgeleerd op de vroege dinsdagochtend.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Vargas ken ik wel, maar die ring is dus echt iets? Wordt dat in het boek duidelijk, of moet ik ook googlen?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ja je moet ook googlelen.

dettei
Inge

Bericht door Inge »

Ik probeer het boek ook nog te pakken te krijgen. Het staat hier ontleent tot 5/09.

Ik ben terug gepakt door de leesmicrobe maar hou het momenteel bij spannende boeken. Andere literatuur zal nog iets te veel inspanning vragen momenteel.
Joanazinha

Marjo schreef:Vargas ken ik wel, maar die ring is dus echt iets? Wordt dat in het boek duidelijk, of moet ik ook googlen?
Er wordt wel iets in het boek uitgelegd over de ring, maar voor meer uitleg en achtergrond heb ik wikipedia gecheckt. Het gegeven van de ring van Möbius is dus inderdaad echt!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik zie nu dat die ring op de voorkant van het boek staat.

Dettie
Anyrock

Bericht door Anyrock »

Ik heb het uit. Heb eerder al iets van deze schrijver gelezen, nl het gruwelhuis en hetzelfde wat ik daarbij had heb ik ook hier. Het is voor mij te. De combinatie van tijdlus en seriemoordenaar spreekt me niet aan. En de karikaturale beschrijving van de rechercheurs ook niet. Maar goed dat we niet alemaal hetzelfde zijn!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Inmiddels heb ik het ook uit. Ik vind het een spannend boek en de schrijver is goed maar ik het is mij soms wat te onwerkelijk.

Mijn verslag staat hier: http://www.thrillers-leestafel.info/franck-thilliez
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou je hebt er een spannend verhaal van weten te maken Annemarie.
Toch een apart idee om rond de mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden een thriller te schrijven. Nu is dat natuurlijk wel vaker gedaan middels tijdmachines maar ik dacht niet met voorspellende dromen. Nu lees ik nooit thrillers dus wie weet is dat met die dromen ook wel vaker gedaan.
Ik ben net als Joanazinha ook blij dat ik zulke dromen niet heb! Moet er niet aan denken!
Alhoewel ik droomde vannacht dat een vriend van ons aan het buikdansen was... (hoe kom je er op!) een andere vriend ging helemaal uit zijn dak van die zelfde muziek... dat was wel grappig natuurlijk.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Het is echt een goed verzonnen verhaal. Origineel. En sterk neergezet. Het ligt gewoon aan mij. Ik denk dan van "dat kan nooit". Nee, zulke voorspellende dromen zou ik ook niet graag hebben. Een droom over vrienden die buikdansen lijkt me dan wel weer erg lollig ;)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Toch bijzonder dat iemand dat ontdekte ooit.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Er was gisteren bij Twee voor twaalf de vraag wie die ring ontdekt had. Nu wist ik het antwoord dankzij dit boek.

Dettie
Joanazinha

Dettie schreef:Er was gisteren bij Twee voor twaalf de vraag wie die ring ontdekt had. Nu wist ik het antwoord dankzij dit boek.

Dettie
Ik ook :D
Marjo

Bericht door Marjo »

Jullie verslagen bewaar ik nog, ik ben het nu aan het lezen. Het duizelt me, je moet er wel je hoofd bij houden om de verwikkelingen te volgen. Maar spannend is het zeker!!
Marjo

Bericht door Marjo »

Mijn verslag staat er bij.
Spannend, ja, maar niet op het einde.

Lees meer: http://www.thrillers-leestafel.info/franck-thilliez/
Plaats reactie