Dan Brown - De Da Vinci Code

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Dan Brown - De Da Vinci Code

Bericht door Dettie »

De thriller van het jaar zegt men.
Ik moet toegeven dat het een spannend boek is, ik heb het met plezier gelezen. Het verhaal over een complot binnen de Katholieke Kerk ergens in de vijfde eeuw, waardoor het hele geloof veranderd zou zijn, (van matriarchaal tot patriarchaal) en dat gecombineerd met het mysterie van de Graal, daar kan je een end mee uit de voeten. Het verbaast me niets dat de Kerk tegen dit boek is.

Lees verder http://www.thrillers-leestafel.info/dan-brown/

Marjo
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 apr 2009, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het ligt op mijn stapel 'nog te lezen', Marjo. Het was de keuze van mijn aanstaande schoonzoon, de afgelopen boekenweek. Mijn dochter heeft het ook gelezen en bracht het mee met de mededeling "dit moet je lezen." Haar eigen keus was "De geboorte van Venus" door Sarah Dunant. Daar moet ik ook nog aan beginnen.

Lizzy
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hoi, ik heb het boek ook nog op de 'nog te lezen'-plank staan.
Het Bernini mysterie van deze schrijver heb ik wel gelezen.
Wat mij meteen als positief opviel, is de manier waarop niet algemeen bekende onderwerpen worden uitgelegd. De geschiedkundige legt aan een wetenschapper uit wat ie weet over de achtergronden van de kunst en de Tempeliers, de wetenschapper op haar beurt legt aan de geschiedkundige uit wat hij moet weten van natuurkundige onderwerpen die aan de orde zijn. Op deze manier zijn alle moeilijke onderwerpen voor de lezer begrijpelijk en boeiend, zonder vervelende voetnoten of andere afledingen.
Alleen een deel van het einde gaat me te ver, maar is hem vergeven gezien het overig zeer goede verhaal.
Ben heel benieuwd naar dit tweede boek van deze schrijver.

Tresoula
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hallo Tresoula,
Wat leuk je weer te zien.

Over de Da vinci code heb ik niets anders dan goede berichten gehoord.
Ik ken vrij veel mensen die het gelezen hebben en iedereen is vol lof.

Groetjes
bernadet
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De Standaard

Da Vinci Code plagiaat?

BRUSSEL - Dan Brown, de schrijver van De Da Vinci Code, wordt beschuldigd van plagiaat. Hij zou voor zijn succesroman twee boeken afgeschreven hebben die al meer dan twintig jaar oud zijn. Het gaat om The Da Vinci Legacy van Lewis Perdue uit 1983, en om The holy blood and the holy grail van het trio Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln, dat in 1982 verscheen. Dat meldt de Britse krant The Times .

In dat laatste werk gaat het er onder meer over dat Jezus met Maria Magdalena trouwde en dat hun nageslacht in Zuid-Frankrijk verder leefde. Ook meenden de auteurs destijds bewijzen gevonden te hebben van het bestaan van de Priorij van Sion, een geheime religieuze beweging die als grootmeesters onder meer Leonardo Da Vinci en Victor Hugo telde. Die elementen komen helemaal terug in de thriller van Dan Brown, die kan omschreven worden als een slim samenschrijven van een aantal theorieën over de Graal. De Da Vinci Code , waarvan wereldwijd al meer dan twaalf miljoen stuks verkocht werden en waarvan binnenkort een film gemaakt wordt, gaat over de strijd van de laatste grootmeester van de priorij van Sion tegen de katholieke machthebbers. Toeval of niet, de grootmeester heet Saunière, terwijl in The holy blood and the holy grail ook een priester Saunière in geheimzinnige omstandigheden om het leven komt.

Dan Brown verdedigde zich al tegen eventuele beschuldigingen door in zijn voorwoord te stellen dat hij documenten uit de Bibliothèque Nationale gebruikte. Documenten die ook een grote rol speelden in de research voor The holy blood and the holy grail. Een rechtszaak moet uitmaken of Brown plagiaat pleegde. Dat zou de plannen om zijn roman te verfilmen lelijk kunnen doorkruisen.

(vpb)

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dat zou lekker zijn! Ongelooflijk! Zou hij dat echt gedaan hebben? Daar kan je dan op wachten dat het ontdekt wordt.
Frappant dat je al in jouw artikel schrijft dat het je zo bekend voorkomt!!

Groetjes
Bernadet
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Daar dacht ik ook meteen aan, maar ik heb de boeken die genoemd worden niet gelezen.

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Met nieuwsgierigheid en ook wat (gezond) scepticisme ben ik begonnen in de Da Vinci code. Bij het eerste tiental bladzijden had ik nog wat bedenkingen bij de schrijftstijl: te veel overbodige adjectieven, wat me wel wat irriteerde. Maar gaandeweg raakte ik geboeid, heb in een adem tot een stuk in de nacht verder gelezen en ben beland op p162 (pas 's avonds begonnen).
De opbouw van het verhaal doet me denken aan de huidige politiereeksen: het verhaal speelt zich op drie plaatsen af en net als je nieuwsgierigheid het vervolg wil lezen, schakelt hij over naar de andere personages die betrokken zijn... zo wordt je nieuwsgierigheid wakker gehouden want je wil weten hoe het verder gaat. Het is een simpele structuur, maar wel geslaagd om de spanning op te drijven.
Ga nu nog even lekker verder lezen.

Groetjes. Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Als thriller is het inderdaad een geslaagd boek, behalve op het einde dan. Ik hoor graag wat je daar van vond, Tiba.

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Boek is uit. En ja het is boeiend. Het leest als een trein en er staan heel interssante dingen in over de Mona Lisa, de tempeliers, de graal, Da Vinci enz. Ben blij dat ik het gelezen heb. Naar het einde toe vond ik dat er wat te veel verwikkelingen waren en vond het minder interessant.
Toch een heel goed boek.

Groetjes. Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het einde werd wat afgeraffeld hè! En niet altijd even geloofwaardig.
Bij een goede thriller vergeef ik dat wel, maar het blijft jammer..
Ook vind ik het jammer dat er zoveel ophjef gemaakt wordt over dit boek vanwege de al of niet op waarheid berustende feiten omtrent de katholieke kerk. Er is zelfs een boek uit waar de welles en nietesvragen in staan, met antwoorden..

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Naar het einde toe werd er te veel bijgesleurd, (ik vermoed dat zowat ieder mysterieus heiligdom van Engeland vernoemd is), op de duur zie je door de bomen het bos niet meer. Je krijgt de indruk dat hij vooral volledig wil zijn en er zo veel mogelijk mysteries wil in verwerken, en dat wordt wat té veel.

Groetjes. Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik ben bezig in Angels and Demons (Berninimysterie in het Nederlands geloof ik) en ik erger me steeds weer. Had ik bij Da Vinci ook.
Er worden onderwerpen aangesneden die voor zover je als lezer weet deels wel en deels niet op waarheid berusten.
Er wordt bijvoorbeeld verteld over Hubble, een Amerikaan die het eerst geschreven heeft over het idee van de Big Bang. Ik neem aan dat dat waar is. Maar dan wordt gesteld dat dat niet waar zou zijn, omdat twee jaar eerder een monnik (Lemaitre) hetzelfde idee vanuit de Katholieke Kerk heeft geponeerd. Dit laatste is denk ik verzonnen voor het verhaal.
Maar ik kan het niet controleren, ik weet dat soort dingen niet.
Dit heeft me bij Da Vinci erg geïrriteerd, en doet het nu weer. Natuurlijk ligt het aan mij, ik bezit die kennis niet!
Ik weet nog niet of ik het boek uit lees.
Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hallo Marjo,

In de jaren twintig van de vorige eeuw kwam Lemaitre al met een 'oeratoomtheorie' in feite een soort big bang theorie. Hij schatte het heelal toen op een leeftijd van ongeveer 15 miljard jaar. Bewijzen voor deze theorie waren er niet echt, maar door het werk van Hubble werd aangetoond dat het heelal uitdijdde en met welke snelheid dit gebeurt. Op deze manier was het mogelijk de ouderdom van het heelal te berekenen en ligt ergens tussen de 10 en 20 miljard jaar. Kortom, het was wel degelijk een Belg die als eerste een soort big bang theorie verkondigde. De theorie is trouwens niet onomstreden, maar we hebben nog geen beter alternatief.

Cavendish
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Kijk aan, toch makkelijk als er een man van de wetenschap in ons midden is! Het is dus waar wat Brown zegt. hm..ik had het boek eigenlijk al weggelegd, maar misschien moet ik toch doorlezen, en de dingen waar ik aan twijfel even in de groep gooien?

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Doe dat Marjo! Ik vind altijd wel leuk als er dingen naar aanleiding van een verhaal gevraagd worden of uitgezocht moeten worden.

Groetjes
Bernadet
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Zoals in de chat beloofd hier een paar sites over het laatste avondmaal.

http://www.broodjeaap.nl/codex.html

En bij deze link kan je helemaal tot in detail inzoomen op het schilderij.
http://milano.arounder.com/PROJECTS/SAN ... LE_GRAZIE/
De tweede man van rechts is Johannes de doper (afgewend van Jezus)
De man met de vinger omhoog is Thomas normaalgesproken wordt Johannes altijd zo afgebeeld, het is een raadsel waarom Thomas deze keer zo afgebeeld is.
Maria Magdalena en Jezus vormen door hun houding een M van Maria Magdalena?
Tussen de derde en vierde apostel van links zie je een hand met een mes (kan je op inzoomen) De vraag is van wie is die hand?
Opvallend was ook dat de beker en brood ontbreken. (nauwelijks brood)
En ze vonden opvallend dat Maria Magdalena en Jezus precies tegenovergesteld gekleed waren. Maria in blauw met rode mantel en Jezus in rood met blauwe mantel.
Zo jij kan weer even verder Marjo ;)

Groetjes
Bernadet
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

dank je...eigenlijk moet ik het boek al weer herlezen, zoveel is er niet blijven hangen. Het was voor mij ook een thriller, meer niet.

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb dit boek ook gelezen en ik vond het wel goed, maar ook een verwarrend boek. Vooral wat Dan Brown vertelt over de kerk is een hele andere versie als ik geleerd heb.
Ik moet zeggen dat ik het Berninimysterie veel beter vond dan dit boek.

Bianca
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Benhet met je eens Bianca! Bernini is beter, het mysterie blijft beperkt, niet zo ingewikkeld en als lezer weet je beter waar je aan toe bent. Ook vond ik De Da Vinci code wat afgeraffeld worden op het eind, dat is bij Bernini ook niet zo sterk.

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik ga proberen het heel aandachtig te lezen. Met de foto's erbij, hopelijk snap ik het allemaal een beetje. Lijkt me best een ingewikkeld verhaal.

Bernadet
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb in een blad gelezen dat er complete vakantie's zijn naar de plaatsen uit de boeken van Dan Brown.
Zowel in Frankrijk als in Italie.

Bianca
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja wat een boek teweeg kan brengen he. Ik las ook dat ze nu hele (wandel)routes hebben uitgestippeld van alle plekken die genoemd worden in het boek!
Ongelooflijk he.

Ik heb wel op t.v. filmpjes gezien waar ze ook plaatsen lieten zien die in boeken voorkwamen zoals bij het boek Lied van de loopgraven en kapitein Correli's mandoline (ik bedoel niet de film zelf) Is toch wel érg leuk om te zien.

Bernadet
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Je hebt ook wandelingen in steden waar schrijvers hebben gewoond, of nog wonen: een A.F.Th van de Heijden wandeling, of een Maarten 't Hartwandeling...
Maar ik denk niet dat ik zoiets ooit zou doen!

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik vond "Da Vinci Code" absoluut één van de beste en meest intrigerende boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Ook "Bernini" en "Juvenalis" vond ik trouwens heel sterk, maar toch nét iets minder.

Eric
Een forum over boeken, muziek, film, sport, speelfilms en televisie? En ook nog eens inclusief een gezellige virtuele stamkroeg? Probeer eens: http://www.ezzulia.nl/forum/ en maak kans op gratis boeken!
Plaats reactie