Ja ik vond het ook goed dit te lezen. Het is een heel andere benadering dan andere boeken over de oorlog. Toch frappant dat ze tijdens het schrijven 'pas' ontdekt hoeveel invloed die oorlogsjaren op haar hebben gehad.
'Gaandeweg het schrijven ontdekt ze dat ze dankzij de oorlog een overlevingsstrategie heeft ontwikkeld die ze niet meer kwijt is geraakt. Geen emoties toelaten, afwachten, wantrouwen maar ook lachen, relativeren, improviseren, volhouden...'
Je bedoelt de manier waarop ze 'gevormd' is? Dat ze geworden is wie ze is vanwege haar ervaringen in de oorlog?
We worden allemaal gevormd door ons verleden, neem ik aan. Al is haar verleden niet bepaald alledaags.
Nou meer dat ze zelf niet eens wist dat ze die strategie had. Pas door het schrijven ontdekte ze dat ze geen emoties toeliet, afwachtte, wantrouwde, relativeerde enz. Dat ze dat niet eerder opgemerkt had.
Het was dus ook een 'ontdekkingsreis' naar/voor zichzelf.
Ik bedoel: of ze er wel of niet achter zou zijn gekomen als ze het boek niet geschreven had. Maar ze heeft dat boek wél geschreven, een overbodige vraag dus.