Carolyn Mackler - De aarde, mijn billen en andere grote ronde dingen (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Marjo

Carolyn Mackler - De aarde, mijn billen en andere grote ronde dingen (13+)

Bericht door Marjo »

De aarde, mijn billen en andere grote ronde dingen
Alleen de titel al!! En ook een zilveren flap met rode letters, niet echt een boek dat mij aantrekt. Ik moet dan meteen denken aan chicklit voor de jeugd, een soapverhaal..
Maar het blijkt een Bridget Jones voor de jeugd, net een klasse beter dan ik verwachtte.

De hoofdpersoon is de 15-jarige Virginia. Ze heeft een minderwaardigheidscomplex, omdat ze aan de dikke kant is. Haar omgeving helpt haar niet bepaald: haar moeder sleept haar mee naar een winkel waar alleen maar saaie wijde kleding verkocht wordt; haar vader doet zich tegoed aan lekkere dingen, geeft haar ook, en kijkt intussen het liefst naar magere vrouwen. Haar broer noemt haar dikkerd, en nu hij eenmaal het huis uit is, en op een campus woont, wil hij duidelijk niet meer met haar worden gezien.
Op school wordt ze als laatste gekozen bij de gymles, en ze hoort de populaire meisjes zeggen dat "als zij zo dik waren...". En zelfs haar enige vriendin, die net verhuisd is naar een andere stad, stuurt haar een trui..maat XXXL!!
Als Virginia, door haar moeder meegesleurd naar een dokter, probeert iets aan haar figuur te doen, geeft haar vader haar een spiegel cadeau..het ergste wat hij geven kan. Niemand begrijpt haar, niemand waardeert haar, en haar lage zelfbeeld laat haar denken dat haar vriendje haar ook niet echt leuk kan vinden, want op school negeert hij haar, denkt ze. Maar ze is zelf degene die negeert..
Dan komt haar broer Byron weer thuis, verbannen van de campus. De grote, knappe held, door iedereen aanbeden, is van zijn voetstuk gevallen. Haar moeder wil doen alsof er niets gebeurd is, en haar vader doet zijn best om Byron uit de put te halen, dit alles ten koste van Virginia. En ze wordt kwaad! Kwaad genoeg om eindelijk het heft in eigen handen te nemen, al gaat dat nog even met vallen en opstaan.

Het boek is geschreven in een dagboekachtige stijl, Virginia is de ik-figuur, die vertelt en meteen commentaar geeft. Het verhaal wordt af en toe onderbroken door e-mails en msn-gesprekken met haar vriendin. Ze is niet de stereotype domme meid die alleen maar aan jongens en haar uiterlijk denkt, ze doorziet haar omgeving, is sociaalvoelend, en heeft humor. En zo wordt het een prettig leesboek, met alleen een iets te voortvarende omwenteling, hetgeen een klein beetje ongeloofwaardig is, maar vooruit..

Uitgever Unieboek BV ISBN 9026998473 Bindwijze Paperback Vanaf 13 jaar

© Marjo
tiba

Bericht door tiba »

Inderdaad een titel die opvalt!
Het hapt lekker weg voor een volwassene, zeg je.
Ik zou wel eens willen weten hoe de jongeren er over denken..

Groetjes. Tiba.
Plaats reactie