Dit boek heeft de shortlist niet gehaald, jammer. Maar de concurrentie was moordend...
Hugo woont met ouders en zusje in Nederlands-Indië als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Zijn leven wordt totaal op zijn kop gezet. Eerst wordt zijn vader opgehaald, omdat mannen boven de 16 naar een kamp moeten. Later moeten alle Nederlanders in een omsloten wijk gaan wonen, met steeds meer mensen in een huis. Niet alleen hebben ze niets meer, er valt ook nergens aan te komen. Door deze ontberingen groeien Hugo en zijn zusje nauwelijks, maar goed ook: ze kunnen toch niet aan nieuwe kleren komen...
Het wordt nog erger: Hugo wordt van zijn moeder en zus gescheiden. In een kamp vol jonge jongens en oude mannen, neemt de ellende nog meer toe. Ze moeten werken en krijgen niets te eten. Ongedierte, ziektes, mishandeling door de Jappen, het wordt steeds erger.
En dan gaan er geruchten dat de oor4log bijna voorbij is.
Dit soort verhalen bestaan er natuurlijk al wel over overlevenden van nazikampen, maar het is goed dat er nu een boek is dat voor de jeugd vertelt hoe het er in Indonesië aan toe ging. De hoofdpersoon is de vader van de schrijfster, het verhaal is gebaseerd op de werkelijkheid.
Elsbeth de Jager maakte er een goedlopend verhaal van, begrijpelijk en indringend.
Elsbeth de Jager: Niet meer dan een nummer 10+
Re: Elsbeth de Jager: Niet meer dan een nummer 10+
Even een vraagje. Welke shortlist? Er zijn er namelijk zoveel. Ik kan het niet meer bijhouden tenminste.
Het lijkt me een indringend verhaal. We weten eigenlijk veel te weinig over die tijd en wat er zich allemaal in Nederlands-Indië afspeelde.
Dettie
Het lijkt me een indringend verhaal. We weten eigenlijk veel te weinig over die tijd en wat er zich allemaal in Nederlands-Indië afspeelde.
Dettie
Re: Elsbeth de Jager: Niet meer dan een nummer 10+
Ha, bedacht me dat later ook, dat ik er dat bij had moeten zetten. Dit gaat over de Thea Beckmanlijst.