Een boek per dag
Nina SankovitchSinds het overlijden van haar oudste zus op 46-jarige leeftijd wordt Nina Sankovitch overmand door verdriet, zorgen en schuldgevoel. Ze ontfermt zich over haar ouders, zorgt voor haar vier zoons en rent maar door om alles uit het leven te halen wat haar zus moest missen.
Wanneer ze zelf 46 wordt, neemt ze een besluit: ze stopt met hollen en begint met lezen. Een heel jaar lang zal ze iedere dag een boek lezen en zullen echtgenoot, kinderen, drie katten en de berg vuile was even moeten wachten.
Recensie Bilhovense Boekhandel:
Een grijpende titel, een boek per dag: dat klonk mij als muziek in de oren. Ik moest dit boek haast wel lezen, zeker toen ik las waar het boek over gaat . Elke dag één boek lezen en dat een heel jaar lang, dat is wat schrijfster Nina Sankovitch werkelijk heeft gedaan. Het was een persoonlijk project dat ze is aangegaan nadat ze inzag dat ze het verdriet om de vroege dood van haar zus niet letterlijk kon ontlopen.
Dus nestelde ze zich in haar paarse leesstoel. Ze plande het allemaal heel praktisch; boeken niet dikker dan 2,5 cm, ze las waar ze zin in had (van klassieke literatuur tot ‘pulp’, van non fictie tot SF) en van élk boek zou ze een recensie posten op haar boekenblog. Het lezen werd een jaar lang haar onbetaalde baan. Simpel. In de praktijk pakte het een béétje anders uit, aangezien ze een gezin heeft van vier kinderen en natuurlijk van alles in de soep liep. Het vergde veel discipline, maar ze heeft het jaar voltooid. Lees verder,
http://www.libris.nl/?leestips=7442ISBN 9789047202165 Paperback 222 pagina's | Artemis & Co | juni 2011
Vertaler Susan Ridder